Volgers

Volgers

maandag 27 februari 2017

studie

Het voelt, alsof ik weer aan het studeren ben. Ik viste ergens een boektitel vandaan. Tot mijn verbazing bleek het een pil van 750 bladzijden te zijn. Maar boeiend! Zo lees ik al bijna twee weken elke dag een paar keer een stuk in het boek "Altruïsme".
De boodschap is ,dat een mens in wezen compassie heeft als menselijke eigenschap. Dat wordt in heel brede zin uitgelegd met voorbeelden en gestaafd met wetenschappelijke onderzoeken. Het is ook een reis door de tijd, wat mensbeeld betreft.
Regelmatig zit ik te knikken. Ook ik geloof, ondanks alle ellende, die er ook gebeurt in de vermogen tot samenwerken  en compassie van een groot deel van de mensheid. Dan hoor ik in gesprekken, dat ik naïef ben en mijn kop in het zand steek. Prettig om nu te lezen, hoeveel wetenschappers ook in die richting onderzoek hebben gedaan. En wat de uitkomsten zijn.
Als het vanmiddag regent en stormt ben ik te vinden in mijn hoek met dat dikke boek
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten