Volgers

Volgers

dinsdag 18 juni 2019

voedsel

De laatste dagen waren er twee berichten over voedsel in de media. De laatste 10 jaar was voeding gemiddeld bijna 15% in prijs verhoogd. Helaas groenten en fruit werd 20% duurder. Snoep nog geen vijf. Een vreemde verhouding.
Nu roept minister Schouten op tot verduurzaming van de landbouw. Met als gevolg dieper in de buidel tasten voor voedsel. Een duurzame landbouw kan ik begrijpen. Zelf heb ik het geluk  biologisch voedsel te kunnen kopen. Maar helaas die prijs kan niet iedereen betalen.
Dan vraag ik me af, of met het verhogen van het lage BTW tarief deze plannen al bekend waren. Want duurzame voeding met 9% btw kun je straks goed merken op de kassabon.
Het zal toch niet zo worden, dat mensen op het minimumloon of daaronder  alleen maar goedkoop bewerkt spul kunnen eten?  En dan maar dure plannen lanceren om de groeiende groep obese volwassenen en kinderen aan te pakken. Zou het niet verstandiger zijn, om bij de kosten van gezond voedsel te beginnen?

4 opmerkingen:

  1. Dat lijkt mij ook verstandiger en nog preventief ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, slecht voedsel is een dubbel verdienmodel, voor de voedselindustrie en de farmaceutische industrie. Melkkoe, dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja dat zou beslist verstandig zijn. Het is ergerniswekkend!

    BeantwoordenVerwijderen