Volgers

Volgers

woensdag 20 oktober 2021

van advies naar dwang?

Al heel lang zijn er van alle kanten adviezen gekomen om gezonder te gaan eten. Via de politiek komt er voorlichting in de vorm van het vroegere vinkje of de stoplicht-methode. Door de grote invloed van de levensmiddelenindustrie lijkt het of een goed aanwijzingensysteem moeilijk van de grond kan komen. Groot Britannië heeft dan een suikertax. In ons land ging de btw omhoog,ook die op groenten en fruit........Vorige week las ik een berichtje, dat heel Amsterdam in 2030 plantaardig moet eten. Nu weet ik,dat persberichten wel eens overdreven zijn. Maar toch stonden mijn nekharen overeind. Dit riekt naar dwang. Bovendien is plantaardige voeding niet goed voor iedereen. Ook niet betaalbaar voor alle mensen.....Ik weet het, vlees en zuivel is niet goed voor het milieu. Maar mag een mens zelf kiezen,op welke wijze die bijdraagt? In België was/is een supermarktketen,die op de kassabon 5% korting geeft op groenten en fruit. Dat lijkt me een betere optie om mensen te helpen gezonder te eten.

5 opmerkingen:

  1. Inderdaad, er gebeurt veel.... Laten we hopen dat we in 'een overgang' zitten.
    Gelukkig is het bij mij al gebeurd.... Een mooi bericht, dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In Engeland helpt die suikertax niet veel. Inderdaad dwingen helpt niet, dat is geen goed uitgangspunt. Maar het hele leven gaat die kant op. Big brother wil over alles controle. In Engeland, waar ik woon, moet je straks de gasboiler wegdoen, op electra rijden en nu moet iedereen de covid prik. Het is best eng hoe ver dat kan gaan. Ik ben meer pro-keuze met goede informatie en wat incentieven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Iedereen plantaardig vind ik inderdaad ook wel ver gaan. Maar een suikertaks op frisdrank vind ik dan wel weer prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dwang is nooit goed, zelfs niet als het om het promoten van gezond eten of gezond leven gaat. Maar ja: 'het volk' om het maar even zo over één kam te scheren, laat zich al eeuwenlang dwingen. Dus dat krijg je er ook niet meer zomaar uit. Dat iedereen nu ineens zijn en haar eigen verantwoordelijkheid gaat nemen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is een lastig onderwerp. Ik kom erachter dat veel mensen weinig kennis hebben en daardoor verkeerde keuzes maken. Je zou denken dat door alle aandacht in bladen (ook de gratis supermarkttijdschriften) en in het nieuws en op andere media dat mensen goed geïnformeerd zijn. Echter, dit blijkt zo te zijn voor slechts een groep, namelijk de hoogopgeleiden, mensen met een goed inkomen en zij die er interesse voor hebben. Jan met de pet en zijn vrouw Mien hebben andere dingen om zich druk over te maken.

    BeantwoordenVerwijderen