Volgers
Volgers
dinsdag 23 juni 2026
sunspiracy
Zoekend naar iets anders,kwam ik de docu "sunspiracy"tegen. Boeiend en ook met mooie beelden. Over het goede van de zon(mits met verstand gebruikt).In mijn kindertijd speelden we buiten. Was het warm,dan in de schaduw.En soms een bloes aan,om nek en schouders te beschermen......Tegenwoordig is ons dag/nachtritme uit balans.Wie komt er nog buiten in de ochtendzon,om de "hormonen te wekken".Vroege fietsers en hond-uitlaters. En alle blauwe licht van schermen in de avond,die de melatonineprodukte afremmen. Ik stop een uur voor bedtijd met schermkijken,anders blijf ik me "opgefokt"voelen...... Ook de vele LED-verlichting met zijn blauwe licht is op den duur niet zo gezond.Ik heb sinds een paar jaar boven de leesstoelen ouderwetse gloeilampen. Rustig aan de ogen,heerlijk!......Zo waren er veel voorbeelden van het goede,eigenlijk levengevende van zonlicht. Hoewel ik vanavond blij zal zijn,als de zon onder gaat,
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)

Dat klinkt als een mooie documentaire. Misschien moet ik die vandaag maar eens kijken om weer wat warmere gevoelens voor de zon te krijgen.
BeantwoordenVerwijderenNu hoorde ik laatst in een wetenschappelijk programma op de radio dat het een fabeltje is van dat blauwe licht. Maar ik moet wel zeggen dat ik liever warmer licht heb, en dat heb je ook in led variant. En op je scherm kun je je licht warmer/roder maken via een instelling voor de nacht. Dat heb ik op mijn telefoon en op mijn pc, dan wordt het licht langzaam warmer zonder dat je het merkt.
BeantwoordenVerwijderenIk wandel graag vroeg en zeker nu, met die warmte. Ik vind dat fijn en het is dus ook nog gezonder dan Ik dacht
BeantwoordenVerwijderen