onder de mijmerboom
Volgers
Volgers
vrijdag 26 juni 2026
koelkast
De laatste dagen bewaar ik mijn zelfgebakken brood in de koelkast.Een broodje snijd ik in drie stukken en vries er twee in.Ik dacht terug aan mijn vroege jeugd zonder koelkast. Helaas hadden we ook geen kelder.Wel een half ondergrondse schuur waar groenten en fruit bewaard werd. Mijn moeder(of ik) deden elke dag de verse boodschappen. Brood en vlees. De melkboer kwam vaker langs en ook die liters werden meteen gekookt en op een zo'n koel mogelijk plaats bewaard. Wat zijn we verwend met koelkast en vriezer. Ik weet nog van primitieve kampeervakanties. Stonden we bij een beekje,dan ging er een zak met drinken,kaas.worst en soms boter half onder water. Vastgebonden met een touw aan een boom. Was er geen beekje,dan gebruikten we een emmer water als koeling. En voor de fles water/limonade of het pilsje was er de natte sok.Als het moet,zou ik het nog kunnen. Maar ik ben blij met de huidige luxe.
dinsdag 23 juni 2026
sunspiracy
Zoekend naar iets anders,kwam ik de docu "sunspiracy"tegen. Boeiend en ook met mooie beelden. Over het goede van de zon(mits met verstand gebruikt).In mijn kindertijd speelden we buiten. Was het warm,dan in de schaduw.En soms een bloes aan,om nek en schouders te beschermen......Tegenwoordig is ons dag/nachtritme uit balans.Wie komt er nog buiten in de ochtendzon,om de "hormonen te wekken".Vroege fietsers en hond-uitlaters. En alle blauwe licht van schermen in de avond,die de melatonineprodukte afremmen. Ik stop een uur voor bedtijd met schermkijken,anders blijf ik me "opgefokt"voelen...... Ook de vele LED-verlichting met zijn blauwe licht is op den duur niet zo gezond.Ik heb sinds een paar jaar boven de leesstoelen ouderwetse gloeilampen. Rustig aan de ogen,heerlijk!......Zo waren er veel voorbeelden van het goede,eigenlijk levengevende van zonlicht. Hoewel ik vanavond blij zal zijn,als de zon onder gaat,
vrijdag 19 juni 2026
nee,dank je
Een vriendin drinkt een paar keer per week een flesje bottenbouillon.Gezond voor o.a. gewrichten en darmen. Ik kreeg een flesje om te proberen.Maar nee,ik vond het niet bijzonder lekker. Geef mij dan maar een kippenpoot of ander bot,uren lang in de slowcooker. Meer werk,maar het smaakt me beter.......Zo adviseerde een ander me een Budwig-papje. Kwark met lijnzaadolie. Ongetwijfeld heel gezond.Maar ik gruwel er van. Kwark eet ik vaak. Maar lijnzaadolie....brr.Zo is het moeilijk etende kind van vroeger nog niets veranderd op haar oude dag.
maandag 15 juni 2026
blij weer
Regelmatig word ik wakker met een stralende zon.Hij schijnt door de peer op de muur van de schuur. Allerlei schaduwen van het bewegend blad. Ik noem dat "blij weer".Als ik al somber zou zijn,verdwijnt dat in dit licht. Zo ook in de avond. De bewolking van de dag verdwijnt en de peer wordt van de andere kant beschenen met gloeiend rood licht. Meestal geef ik dan de planten water,sluit de poort en laat nog even die laatste warmte op mijn gezicht schijnen.In alternatief gezondheidsland wordt aangeraden om korte tijd in het ochtendlicht te gaan staan,om bepaalde hormonen goed wakker te maken. En in de avond juist de melatonine productie te starten.Dat geloof ik graag. Maar ik pik die zonnestralen mee,gewoon omdat ik het heerlijk vind.
donderdag 11 juni 2026
bang
In de eerste klas HBS hadden we Engels van een vreselijke vrouw. Ze kon te keer gaan,zeker als je een onvoldoende haalde.Dat gebeurde wel eens. Ik was echt bang voor haar en vertelde het mijn vader.Zijn reactie zal ik nooit vergeten. "Ze is ook maar eens mens. Moet ook naar de wc. Stel je haar voor met de onderbroek op de enkels. En je bent niet meer bang".Dat deed ik bij de volgende scheldparij en het hielp steeds beter......Maar met de talen is het nooit iets geworden.De schrijffouten telden mee. Ik kon leren,zo hard als ik wilde,maar meer dan een zesje werd het niet. Jaren later leerde ik tijdens mijn opleiding over dyslexie. Ineens snapte ik het.Dat had ik in lichte mate. Wat een opluchting.Ik was dus niet dom. Toch heeft het nog een tijd geduurd,voor ik op vakantie onbekommerd Engels of Frans durfde te spreken en het niet erg vond,als ik een foutje maakte.
maandag 8 juni 2026
Kefir
Jaren geleden heb ik een tijd zelf kefir gemaakt. Van die witte bloemkoolachtige trosjes de melk laten fermenteren. Het smaakte me goed.Op een moment was het genoeg en kwam weer de gewone yoghurt en kwark in huis.....Bij de bioboer verkoopt men ouderwetse kefir van rauwe melk. Ik probeerde het een keer.Maar nee,het was niet als vroeger. Misschien is mijn smaak blijvend veranderd. Bovendien was het een hele liter en beperkt houdbaar.Straks het laatste glaasje en dan gooi ik de rest weg.Als het in een halve liter te koop was,zou ik af en toe iets kopen. Gewoon om mijn microbioom te verwennen
donderdag 4 juni 2026
Spam
De telefoon ging. Op de display stond een onbekend nummer,beginnend met 088..... Omdat we een enkele keer lastig gevallen worden,nam ik op met een kort "hallo".Het bleek de praktijk van de fysiotherapie te zijn. Ik verontschuldigde me voor mijn botte begroeting en legde uit waarom. De mevrouw begreep het helemaal.De manuele therapepeut was ziek en ze belde om een andere afspraak te maken. Later zocht mijn man het netnummer 088 op. Dat wordt gebruikt als verzamelnummer voor instanties met verschillende vestigingen. Nu weet ik,dat ik dan vriendelijk de telefoon kan opnemen.Een enkele keer belt wel eens een 044-type. Dat is foute boel en dan neem ik de telefoon niet meer op.Ik ben ook geen moeder met een dochter,die haar telefoon kwijt is.Of wil een agent in huis hebben,die komt controleren of we alles wel veilig afsluiten. Wat moet een mens toch wantrouwend en voorzichtig zijn. Dan denk ik aan "het touwtje uit de brievenbus"van Jan Terlouw.Toen was het simpeler
Abonneren op:
Posts (Atom)





