Volgers

Volgers

maandag 29 augustus 2016

thuis bezorgd

Als kind zag ik wel eens in de winkel van mijn vader een marskramer. Hij kwam inkopen doen voor zijn handeltje. Die kist met allerlei vakjes en laatjes was magisch.(en zwaar om te dragen).Ik kan me voorstellen, dat een boerin in de polder wel garen, plakband of een potlood kon gebruiken. Ze woonde ver van de winkels.
Tegenwoordig is die kist met laadjes vervangen door de pagina's van een webwinkel. En brengt de post, dat wat je nodig hebt.

Zo is er veel van de service van het vroegere leven op een andere manier weer terug. Kwam vroeger de groenteman met paard en wagen  twee keer per week langs, nu is er de groentetas of de maaltijdbox. De artikelen die ooit de bakker en melkboer aan huis bracht, kun je nu ook laten bezorgen.
 Alleen de kolenboer en olieboer zijn er niet meer. Een enkeling laat een kuub hout brengen.
Mijn grootvader ging voor de oorlog met paard en wagen de polder in. Hij verkocht potten, pannen en andere huishoudelijke artikelen. Ik heb mijn nieuwe koekenpannen via internet gekocht. Die kwamen niet per paard en wagen, maar met een bestelauto.
Toen wij hier ruim 30 jaar geleden kwamen wonen, was er als werklozen-project nog een schillenboer. De SRV-man stopte een aantal jaren later. Tot 15 jaar geleden kwam er wekelijks een fruitteler met een vrachtwagen. Hij belde dan en de buurt stroomde toe.De enige, die vanuit zijn auto nog verkoopt in de dorpen hier, is de kaasboer.
De manier van bestellen en vervoeren is veranderd. Maar opnieuw wordt vrijwel alles thuisbezorgd.

3 opmerkingen:

  1. Wat een grappige observatie n inderdaad het wordt weer bezorgd, nu vanuit de hele wereld. Vriend bestelt vaak iets in China en tot nu toe komt alles gewoon aan.

    Bij mij komt ook een kaas-eierboer elke wek. Ik koop er bijna altijd eieren al zijn ze wat duurder en zijn geitenkaas is erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij ons was wa de eierboer de laatste die langs de deuren ging. Inmiddels al een paar jaar niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Al deze vroegere handelaren aan huis kan ik me ook nog herinneren. Er waren tevens invalide mannetjes die sleepten met koffers vol garen, elastiek e.d. die langs de deur kwamen. Voor wie er toen nog niet zoiets als een WAO-uitkering was. Eieren kregen we van grootouders met eigen kippen, tegenwoordig haal ik ze uit de eierautomaat hier in 't dorp.

    BeantwoordenVerwijderen