Volgers

Volgers

donderdag 26 oktober 2017

uien

Wat jammer,dat een tv geen geur geeft bij een uitzending. Ik zat te genieten van Yvette van Boven met de aflevering over uien. Het zag er zo smakelijk uit. Ik realiseerde me, dat ik meestal te haastig ben met uien bakken. En dat ze met geduld nog smakelijker worden.
Wij eten regelmatig uien en bijna dagelijks knoflook. Het smaakt bij zoveel gerechten. De uientaart uit het kookprogramma moet nog even wachten. Er ligt nog prei, die op moet. Dus wordt het vanavond preitaart.
Al die uien op de tv deden me denken aan vroeger. Ik was ongeveer 12 jaar oud en mocht stiekem meedoen met uientrekken. Want eigenlijk was ik nog te jong ,om te werken. Het was zwaar werk. Ik zat de hele dag op mijn knieën met de schrepel in de grond te wroeten. Je mocht de uien niet beschadigen. En dat voor twee gulden. Maar op die leeftijd was ik trots op mijn zelf verdiende geld.
Nieuw voor mij waren de vele buitenlandse uien in de supermarkt. En dat, terwijl Nederland de grootste uienexporteur is . Doordat ik de meeste levensmiddelen bij een internet-boer koop, dacht ik, dat alle uien uit eigen land kwamen. Nee dus, een wonderlijke wereld.
Als ik morgen mijn bestelling doe, koop ik zeker een kilo uien.



5 opmerkingen:

  1. Ik heb de uitzending niet gezien, maar als ik dit zo lees ga ik zeker bij uitzending gemist kijken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wil deze uitzending ook nog bekijken. Uien vind ik lekker en goedkoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We eten ook veel uien bij van alles en ik had ook prei die op moet, smoor ik een tijdje en dan half bakje smeerkaas erbij en wat room.

    Op mijn eiland is heel wat uienteelt en in de oogsttijd kan je overal wel rapen van die in bochten van de karren afvallen. Kleintjes raap ik op veld als er net geoogst is. Ik ruik ook vaak uien, vlakbij zit een overslagbedijf waar het nu toptijd is en iets verder een fabriek waar ze de uitjes fruiten etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb je genomineerd voor de Liebster Award, zie mijn weblog.

    BeantwoordenVerwijderen