Volgers

Volgers

dinsdag 17 november 2020

de maan

Mijn tuinhulp heeft heel veel oude boeken. Een tijd geleden nam ze een tas vol mee. Als reserve,als de dorpsbieb dicht is. Soms lees ik tussendoor nog iets nieuws van mezelf of een vriendin. Maar nu had ik een een boeiend boekje te pakken. Over de maangodinnen in de loop van de vele eeuwen en op alle continenten. Een stuk geschiedenis,waar ik nog niet veel van wist...........Sommige weetjes zag ik op "ancient aliens". Maar wat een overeenkomst tussen de maanverering van al die volken. Boeiende verhalen uit de tijden van het matriarchaat.Wat jammer,dat mede door de opkomst van het christendom er een patriarchaat ontstond. Met als uitwas de heksenvervolging.Zouden we ooit als mensheid zover komen,dat iedereen gelijkwaardig is? ........Ik denk,dat ik in die tijden mee had gedaan met de maanfeesten. Want nog kan ik bij heldere hemel stilstaan en kijken naar de wisselende vormen van de maan. Met volle maan is het helemaal heerlijk wandelen in de vroege ochtend.Terwijl ik las,neuriede ik zachtjes een oud maanlied uit Midden Amerikas.

10 opmerkingen:

  1. Ik denk dat bij vrouwen de maan toch al een rol speelt. Ik was b.v. altijd rond de volle maan ongesteld.
    Het is altijd mooi om de maan te zien, in alle vormen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja er bestaan heel veel oude tradities die rondom de planeten gesymboliseerd zijn. Uit lang vervlogen tijden toen mensen nog met andere ogen naar de hemellichamen keken en daar mooie kwaliteiten in aflazen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, de maan is magisch, jammer dat al die natuurfeesten hier niet meer zo vaak worden gevierd. Dat oermatriarchaat is zeker een interessant onderwerp.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lunatic heet niet voor niets zo. Interessant onderwerp, zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat je ook naar 'ancient aliens ' kijkt~!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, de maan blijft boeien in al haar gedaantes. Ik doe astrologie en de zon is het mannelijke principe en de maan het vrouwelijke. Beide even belangrijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Reacties
    1. Soms zie ik inderdaad bijna een illustratie van dat Sinterklaaslied. Dat is helemaal een mooi plaatje

      Verwijderen
  8. Ik wist niet dat door het Christendom het patriarchaat ontstond zeg! Hoe kwam dat dan zo?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Niet de enige oorzaak. Maar de moedergodin werd "God de vader", de enige god

    BeantwoordenVerwijderen