Volgers

Volgers

zaterdag 1 oktober 2022

milieu-depressie

De laatste maanden worden er steeds meer negatieve beelden en verhalen over het klimaat over de mensen uitgestort. Gedragsveranderend,zeker door de dure energieprijzen. Maar wat is de andere kant van deze aangejaagde angst?Ik had een vriend met een milieu-depressie in de jaren '80.Zelfs toen dit item nog nauwelijks in de belangstelling stond,waren er al mensen,die moedeloos of erger werden door de situatie in de wereld op milieu-gebied. En hun gedachten,dat eigen gedrag maar een mini-druppeltje op die grote gloeiende plaat was..... Bij de docu over Greta dacht ik wel eens "Meisje,wat doet dit allemaal met je?"En zo zijn er veel meer jongeren. Om zich heen kijkend in onze verspillende consumptiemaatschappij worden ze moedeloos of erger.Wel apart,dat ze opnieuw de wielen uitvinden. Ze promoten gedrag,wat wij ons hele leven al vertonen. Misschien zouden ze eens met "eenvoudig levende ouderen"moeten gaan praten.Ik hoop wel,dat ze steun bij elkaar vinden en niet wegzakken in moedeloosheid.

5 opmerkingen:

  1. Eerlijk gezegd denk ik dat er heel veel jongeren heel gemotiveerd zijn om iets aan het milieu te doen. Omdat het hun toekomst is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi blogje. Gaan praten met eenvoudig levende ouderen... goed gevonden! Hier zijn ze welkom. Helaas zijn al mijn bonuskinderen dol op consumeren en denken daarbij totaal niet aan het milieu of hun toekomst. Daar word IK (milieu)depressief van, soms...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herken helaas die zekere moedeloosheid in het licht van de gebeurtenissen in de wereld en milieu. Vorige week was er ook in het nieuws dat veel jongeren erg somber zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat zeg je dat mooi; kom eens praten met eenvoudig levende ouderen. Ik ben ervan overtuigd dat jongeren hier heel veel van kunnen leren. Het is ook wel grappig om het oubollig genoemde stukkie zeep van oma, nu ineens weer hip en trendy is geworden onder een andere naam. Zo zijn er veel meer dingen die jongeren zó van ouderen over kunnen nemen.

    BeantwoordenVerwijderen