Volgers

Volgers

zondag 28 juli 2024

kookles

Er was een filmpje over de huishoudschool van vroeger. Zo herkenbaar. Ooit volgde ik een jaar lang de vormingsklas. Met het Brielse trammetje naar Rotterdam,meestal leuke nieuwe dingen leren en laat thuis toch nog huiswerk maken. Vooral de kooklessen vond ik leuk. Ik heb nog steeds het kookboek uit die tijd.We droegen witte schorten. Het mutsje was net een jaar daarvoor afgeschaft. We kookten Hollandse pot en regelmatig werd er gebakken. Maar aan het eind van de les,kwam voor mij als moeilijke eter de verschrikking. Je moest alles,wat gekookt was opeten. Al snel had ik er iets op gevonden. Een bakje op mijn schoot. Als de juf in de andere hoek van het lokaal was ,snel de spruitjes er in schuiven,dichtdoen en in de tas zetten.De vogeltjes bij het tramstationnetje hadden dan een goede dag......Zelf heb ik ook nog een paar jaar kookles gegeven. Maar nooit leerlingen gedwongen iets tegen hun zin op te eten. Er waren altijd wel hongerige magen,die een dubbele portie wilden.

8 opmerkingen:

  1. In Amsterdam heette het Orientatiejaar en de school was aan het Museumplein. Dit volgde ik na de ULO. Het was een leuk jaar, kookles vond ik ook leuk en een recept voor kerriesoep met rijst maak ik nog steeds wel eens.
    We hadden ook was- strijk, schoonmaakles maar daar vond ik niks aan en is nog steeds niet mijn hobby. Ook naailes en dat was ook fijn al had ik de basis al van mijn moeder die coupeuse was. Maatschappelijke orientatie kregen we ook maar na het jaar wist ik nog niet wat ik wilde gaan worden. Heb uiteindelijk ruim 40 jaar op kantoren gewerkt en met de computerontwikkeling meegegaan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, een bericht dat herinneringen oproept....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het lijkt een fragment uit een klassieker. Eeen mooi geschreven boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat beeld wat je bij je herinneringen plaatst... op de strijkijzers na bijna mijn fornuis! Strijken doe ik niet meer, dat doet de wind hier. Dat bakje op je schoot was een goede zet!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk, ik heb ook herinneringen aan de huishoudschool. Wel heel veel lol gehad daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik lees mee en regeer nooit maar nu dacht ik deze keer wel. Heel vroeger zat ik op de huishoudschool en moesten we macaroni met ham en kaas koken. Ongeveer de hele klas luste het niet. Maar de juf werd boos en we moesten met bord eten naar de kelder. Voor straf. Ik weet niet meer hoe het afgelopen is. Haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk wel eens dat het heel goed voor mij zou zijn geweest als ik dat een jaartje had moeten doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kan me voorstellen dat je het lastig vond dat je het moest opeten als je een moeilijke eter was Izerina.

    BeantwoordenVerwijderen