Volgers

Volgers

vrijdag 2 augustus 2024

met andere ogen

Deze week probeerde ik een statushouder uit te leggen ,wat de eigen bijdrage in de zorgverzekering is en wat er wel of niet vergoed wordt. Hij snapte er niets van. "Ik betaal toch elke maand premie? " Niemand had hem dit verteld en hij was flink geschrokken van een rekening van ruim 300 euro. Een bezoek aan de huisarts is kosteloos. Maar de onderzoeken,die de huisarts voorschrijft niet. Sommige medicijnen worden wel vergoed,anderen niet. Na het opsoeperen van de 385 euro wordt bijna alles weer vergoed. Dat hele circus begint in 2025 weer overnieuw.Kijkend door de ogen van iemand,die vrije medische hulp gewend is,zag ik de warwinkel van onze regeltjes. Gelukkig is er een betalingsregeling mogelijk. Maar dat die doorloopt tot in 2025 en dan ook het nieuwe eigen risico ook begint,was te moeilijk voor iemand met geen boekhoudknobbel.Ik voelde me gewoon een slechte leerkracht. "Vanaf nu kun je kosteloos ziek worden dit jaar. Maar blijf gezond,dat is beter"eindigde het verwarring brengende gesprek.

4 opmerkingen:

  1. Kan ik me zo goed voorstellen als je uit een ander land komt. Het is voor ons al ingewikkeld, laat staan voor buitenlanders!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En als je dan naar Belgie verhuist, zoals mijn dochter, gaat alles weer anders en best gecompliceerd, maar je krijgt best veel vergoed ook wat hier in de AV zit

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja dat moet ingewikkeld zijn. En toch een hele hoop geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toch fijn dat jij in ieder geval een poging hebt gedaan een statushouder wijzer te maken. Maar de regels zijn voor onszelf inderdaad soms al knap ingewikkeld

    BeantwoordenVerwijderen