Volgers

Volgers

dinsdag 12 mei 2026

vriendelijkheid

Als ik de media volg,lijkt het alsof er steeds meer onverdraagzame,zelfs agresieve mensen komen. Vanochtend werd ik in de dorpssuper met het omgekeerde geconfronteerd. Ik stond op mijn tenen moeilijk te doen,om iets van een hoge schap te pakken. Een vriendelijke meneer vroeg "Zal ik even....". Bij de kassa kwam een jonge man met alleen een doos gebak aanlopen "Ga maar eerst"zei de mevrouw achter me. Ik maakte ook het gebaar "ga maar". "Dank u,dit is een cadeautje. Ik ben vandaag jarig"zei de jongen. Ik feliciteerde hem. De cassiere ook.... Buiten had ik mijn fietstassen volgeladen. "Zal ik de kar meenemen?"vroeg een mevrouw,die naar binnen ging. Dat doe ik zelf ook regematig. Het is jaren geleden,dat ik hoorde van diefstal uit fietstassen. Toch prettig,dat ik niet naar binnen moest. Thuis maakte "een vriendelijk mens"een kop thee voor me en aten we een vers kaiserbroodje. Ik geloofde weer even Rutger Bregman van het boek "de meeste mensen deugen".

13 opmerkingen:

  1. Wat een mooi blogje. Ik geloof er ook in!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier wordt ik ook blij van 😄

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook een gelover wat dat betreft. Probeer zelf ook zoveel mogelijk 'goed' te doen. Het zit in heel kleine dingen die soms zoveel kunnen betekenen voor een ander. Een praatje bij de kassa, een complimentje in het voorbijgaan op straat (mooie jurk, mooie haarkleur, leuke bril). Maakt de dag een stuk leuker voor gever en ontvanger!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi blog en zit hier ook te glimlachen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En zo moeilijk is het niet,,,gewoon vriendelijk zijn tegen je medemens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sinds ik met een rollator loop zijn de mensen nog liever en aardiger geworden.Er is altijd hulp of een groet of een kletsje.

      Verwijderen
  6. Absoluut mee mee eens. Er zijn een hele hoop aardige mensen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Maar als jij te maken hebt met een (te) hoog schap... Ik ga in zo'n geval niet staan tobben, hoor. Aan de eerste de beste -- klant of medewerker, maakt niet uit -- die in de buurt komt vraag ik "Wilt u even helpen?" En ze zeggen nooit Nee. Vriendelijk bedanken, brede smile, iedereen een goed gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb bij de huisarts (ik pakte toen net weer mijn fiets...) iemand naar binnen zien gaan die de deur zo achter zich dicht liet vallen, voor de neus van een jonge moeder met een kinderwagen. Daar snap ik niks van maar dat maakte ze vaker mee zei ze... Gelukkig zijn er nog zat mensen die wel vriendelijk en behulpzaam zijn, ik geloof er in!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heerlijk om te lezen Izerina. De meeste mensen zijn gewoon hartstikke aardig gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen