Volgers
Volgers
vrijdag 26 juni 2026
koelkast
De laatste dagen bewaar ik mijn zelfgebakken brood in de koelkast.Een broodje snijd ik in drie stukken en vries er twee in.Ik dacht terug aan mijn vroege jeugd zonder koelkast. Helaas hadden we ook geen kelder.Wel een half ondergrondse schuur waar groenten en fruit bewaard werd. Mijn moeder(of ik) deden elke dag de verse boodschappen. Brood en vlees. De melkboer kwam vaker langs en ook die liters werden meteen gekookt en op een zo'n koel mogelijk plaats bewaard. Wat zijn we verwend met koelkast en vriezer. Ik weet nog van primitieve kampeervakanties. Stonden we bij een beekje,dan ging er een zak met drinken,kaas.worst en soms boter half onder water. Vastgebonden met een touw aan een boom. Was er geen beekje,dan gebruikten we een emmer water als koeling. En voor de fles water/limonade of het pilsje was er de natte sok.Als het moet,zou ik het nog kunnen. Maar ik ben blij met de huidige luxe.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Wat was het leven heerlijk simpel toen, toch. Grappig: ik heb net wat soortgelijke herinneringen beschreven. Leuke foto, zo herkenbaar! Maar inderdaad: nu we ouder zijn is de 'luxe' van tegenwoordig ook iets om dankbaar voor te zijn!
BeantwoordenVerwijderen