Volgers

Volgers

vrijdag 4 november 2016

bejaarde bitch

Merle is een schat van een hond. Maar wel een halve griffon. En die staan bekend als sterke eigenzinnige karakters. Daarom ben ik vanaf het begin behalve vriendelijk en zorgzaam ook streng en consequent geweest.
Als jachthond kan ze gefixeerd zijn op haar bezigheden. En daar moet ik haar soms met een tik of het "Cesar Milan-voetje" uithalen. Dan is ze weer bij de les en luistert.


Zo ook gisterenmiddag aan de dijk. We kwamen een groep bekende honden tegen Kleiner en jonger dan Merle. Dat maakt haar automatisch tot "de baas" met spelen. Maar er was ook een grote jonge hulphond,een reutje. Die mogen volgens hun training niet vechten.
Ik zag aan Merle's houding,dat ze haar dominantie wilde tonen. En ja hoor,na een paar minuten was het een grauwende kluwen. Ik had de ballenwerper in de hand. Kon een stevige tik op de kont geven naast een flinke brul. Meteen liet  ze los en liep schuldig door.
Aan het eind van de gezamelijke wandeling kregen andere baasjes problemen. De honden luisterden niet. Eén werd er zelfs omver getrokken door haar labardors en lag languit in de blubber.. Ze zijn zo lief voor hun honden. Dan voel ik me een bejaarde bitch. Maar daardoor met een hond,die vrijwel altijd luistert.

2 opmerkingen:

  1. Hoe herkenbaar, ze hebben zo nu en dan duidelijk correctie nodig. Als je ziet hoe stevig honden dat onder elkaar doen, dan hoeven wij ook niet te schromen een beetje bitchy te zijn.
    Mijn lieve Trix mag dan een brave labrador zijn, zonder correctie wordt ze een onhanteerbare jachthond.
    Ik wens je een heel fijn weekend, Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer hè dat een lichamelijke correctie altijd snel als mishandeling wordt omschreven.
    Ik raadde eens een kennis aan om haar hond het blaffen in de gang als de bel ging aft te leren door een klein stukje ketting oid (was klein hondje) op z'n kont te gooien vanaf afstand en dat dan ook elke keer te herhalen. Dat werd werkelijk als mishandeling geduid door haar, dat was zo zielig!

    BeantwoordenVerwijderen