Volgers

Volgers

zaterdag 12 november 2016

intocht van Sinterklaas

Vanmiddag komt de landelijke Sint aan . En zijn hulp-Sinten in veel andere plaatsen. Naast de goedheiligman zijn er ook mensen met andere intenties op de kade Demonstreren tegen racisme. Wat jammer toch,dat een oud kinderfeest gekozen is als speerpunt om de problematiek van racisme te benadrukken.
Helaas wordt er nog steeds gediscrimineerd. Maar dat is toch ook op andere manieren aan de orde te brengen.?Op deze manier wordt een kinderfeest beladen. Detectiepoortjes om op de kade te komen. Discussies en akties over de kleuren van Piet. Je zou toch met je kind niet meer naar de intocht gaan. Wat moet je een kleuter vertellen,als die ziet,dat mensen "lelijk doen"tegen zwarte Piet?
 Ik vraag me af of de tegenstanders van zwarte Piet geen leuke herinneringen hebben aan de Sint-vieringen uit hun kindertijd. Het spannende van de ontmoeting met Sint en zijn knechten.Op school of op straat. Het krijgen van cadeautjes in je schoen. Zouden ze toen al opmerkingen hebben gehoord over hun eigen huidskleur?
Ik weet nog,dat mijn broertje zwarte Piet wilde worden van beroep. Hij telde zijn moedervlekken. Dat waren de beginpuntjes van het zwart worden.
Ik hoop,dat het vanmiddag feestelijk wordt in al die havens. En er veel kinderen een fijne middag hebben.


2 opmerkingen:

  1. Ik vind het ook zo'n sneue discussie,
    Morgen gaan we naar de intocht in Haarlem. Hopelijk gaat het daar wat beter...
    Fijn weekend nog Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor veel zwarte kindertjes was Sinterklaas niet zo'n feest. Vaak vervelende opmerkingen over hun huidskleur en zeker in armere gezinnen werd het überhaupt niet gevierd . Het beeld wat jij schetst is in mijn multi etnische omgeving echt anders

    BeantwoordenVerwijderen