Volgers

Volgers

woensdag 9 november 2016

waren de goden kosmonauten

Op een nieuwssite las ik over een lezing van Erich von Däniken over zijn theorie. Het is 50 jaar geleden,dat zijn eerste boek "waren de goden kosmonauten"uitkwam.


Dat boek veranderde mijn leven.Ik las het toen ik begin twintig was. Tot die tijd bekeek ik de wereld vanuit een christelijke opvoeding. Natuurlijk waren er geloofspunten en bijbelfragment,waar ik een vraagteken bij zette. Maar ik was toch het produkt van mijn opvoeding.
Het boek van von Däniken opende een heel andere kijk op de wereldgeschiedenis. Veel ruimer,dan ik ooit had gedacht. Niet dat ik de schrijver letterlijk geloofde. Maar het zette  vraagtekens bij mijn wereldbeeld.
Daarna kwamen er andere boeken op  mijn pad. Over hindoeïsme en boeddhisme. Boeiend en verruimend. Een boek,dat ook een enorme indruk maakte was "de Tao van fysica". Eindeloze gesprekken na het eten over de kijk op de wereld in dat boek.Ook Jed McKenna,die me naar boeken over Advaita stuurde bracht een soort innerlijke aardbeving teweeg.
Steeds zocht ik in al die boeken  over religies een grootste gemene deler. Voor mij is dat de eenheid van alles,wat leeft. En de onderliggende energie daarvan,die liefde is.
Dat wereldbeeld werd op gang gebracht door dat ene boek van die oude man,die nu nog een lezing geeft.

2 opmerkingen:

  1. Wat mooi dat een boek dat deed. Ik had het zelf met de Zeitgeist films. Je moet er maar net tegenaan lopen he. Of er open voor staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn ouders hadden dat boek ook in hun bezit. Ik was nog te jong om het te begrijpen, maar heb het horen van andere meningen in een omgeving waarin iedereen hetzelfde dacht, als zeer verfrissend ervaren. Pas toen ik ging werken, kwam ik met mensen uit heel andere denkpatronen en overtuigingen in aanraking. En ging ik nog veel kritischer naar mijn eigen denkbeelden kijken.

    Inderdaad; mooi als een boek dat kan doen.

    BeantwoordenVerwijderen