Volgers

Volgers

zaterdag 2 november 2019

houtkachel



Deze week las ik een stukje over bijkomende voordelen van het stoken van een houtkachel. Afgezien van de nadelen, vooral voor de buren. Het gebeurt regelmatig, dat ik 's avonds met eten koken denk, dat er iets aanbrandt. Maar nee, dan wordt de houtkachel vier huizen verder opgestookt.
De voordelen waren warm water zonder boiler. Sudderpit voor je eten. Was drogen voor en boven de kachel. En een heerlijke warmtebron.
Maar dat heb ik ook met mijn gaskachel. Misschien een nadeel voor Groningers. Maar geen stank in de straat. Minder vuile lucht in huis en niet sjouwen met hout.
Ik ben blij met onze klomp gietijzer. En hoop dat het "allemaal van het gas af"nog even duurt.

47 opmerkingen:

  1. Ik woonde in mijn vorige woonplaats ook drie huizen verwijderd van mensen met een allesbrander. Niet alleen hout, allerlei troep werd erin verbrand. En de wind mijn kant op. En ik had het dan zo benauwd. Mensen snappen soms niet hoeveel overlast zo'n kachel veroorzaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In oostenrijk stoken bijna alle mensen met hout en die hebben geen last.het is gewoon een sterker volk niet zo WEICHEIER dan de Nederlanders.

      Verwijderen
    2. Dat is gelul,die stoken met schoon,droog dennenhout en zitten niet in een rijtjeshuis met van de 50 woningen 20 houtkachels waarvan de rook tussen de huizen blijft hangen.

      Verwijderen
    3. Vroeger stoken de mens ook en ze werden oud we zijn veel te klein zerig.
      Overal moet tegen geschopt worden je wordt geboren en je mag al helemaal niks meer .We zijn met an alle aan het door draaien.
      Man.man.man.wat is het volgende. Als de buurvrouw aan het koken is ruim ik ook moet ik daar ook over gaan zeuren.
      Wat zal het volgende zijn.gun elkaar eens wat en honderd worden we toch niet .

      Verwijderen
    4. Veel mensen hebben geen goede houtkachel, heb er zelf een gehad met naverbranding alleen ff rook uit de schoorsteen max 10 minuten om op te warmen daarna geen rook en geen geur. Vele buren wisten het niet eens. Kortom als je het goed voor elkaar hebt geen last en gezeur.

      Verwijderen
    5. Bij ons wordt ook gestookt alleen laten de nensen t hout niet voldoende drogen Dat geeft een lucht of ze luiers aan t verbranden zijn Mensen last je hout lang genoeg drogen dat voorkont heel veel overlast Droog hout stinkt niet

      Verwijderen
  2. Ik stook zelf geen houtkachel meer maar goed hout droog.
    De nieuwere kachel branden zeer schoon.
    De mensen die klachten hebben kunnen zelf niet stoken.
    Heb nu al 6 jaar cv pelletkachel.
    Ik ben goed koper uit dan gas.
    Maar ik haal zelf de korrels op bij delang pelletkorrels en los geen zakken daar betaal je meer voor.


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je goed stookt met droog hout en het hout goed laat branden is er geen rook. Vooral smoren en vochtig hout geven overlast. De geur van een goede verbranding doen me denken aan geborgenheid gezelligheid, en zalige warmte

      Verwijderen
    2. Daar ben ik het mee eens. Helaas de buren krijgen pallets van een groencentrum en hun houtopslag is ook niet waterdicht. Op vakantie stookten we kurkdroog eikenhout. Wel een verschil in geur.

      Verwijderen
    3. Dom gelul pellets van een groencentrum waarom kunnen die niet goed zijn

      Verwijderen
    4. Er is een verschil tussen pallets en pellets.

      Verwijderen
  3. Ik denk dat als je alleen hout stookt er geen problemen zijn want bij mij hebben ze op ongeveer 1km afstand van mijn huis een biomassa centrale gebouwd en dat is volgens de overheid geen enkel probleem. Tov een biomassa centrale stoot een moderne houtkachel niet veel uit en Nederland wordt inmiddels volgebouwd met biomassa centralesop verzoek van de groene lobby.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vorige week las ik een bericht van een bekende milieu organisatie (we noemen even geen namen) dat in Nederland 1 op 4 huishoudens hout zou stoken. Dat betekend dus 4 miljoen....??? Maar gelukkig komt vanmorgen de waarheid na telling boven en zijn het er maar 800.000 waarvan 300.000 (boerderijen e.d.) zonder buren en nog eens 100.000 met een roetfilter systeem. Dus 400.000, waaronder nieuwere woningen met een open haard die ook cv hebben, op de 14 miljoen huishoudens.....waar hebben we het over?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zou eens op een nevelige dag hier in de straat moeten komen, dan piep je wel anders.In ieder geval je longen,er zijn er teveel op een kluitje,in een stukje van 200 meter bijna deur voor deur,dat is echt geen lolletje.Het roet ligt hier binnen op de vensterbank.

      Verwijderen
    2. Ach de mensen blijven zeuren en elkaar afzeiken.. We gunnen elkaar helemaal NIKS MEER, ZELSF DE OVERHEID IS HET VOLK AAN HET UITMELKEN.. TRIEST HOOR..

      Verwijderen
    3. We hebben net een huis gekocht waar 2 openhaarden, spekkachels, in zitten. Ik mag toch hopen dat ik mag stoken!. Er wordt wel heel erg gezeurd in Nederland. Als je oplet hoe je stookt moet het toch geen probleem zijn lijkt mij. Met goed droog eikenhout of essenhout bijv.

      Verwijderen
  5. bomen kappen om de biomassa-centrales draaiende te houden.
    Goed bezig en vooral slim voor het reduceren van stikstof

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is allemaal een vreemde gang van zaken. 2 jaar geleden moest iedereen van het gas af. Heb je dan een investering gedaan door te gaan verwarmen met pellets naast de houtkachel, wat trouwens prima bevalt in combinatie met zonneboiler en zonnepanelen, wordt je ineens weer in het hoekje getrapt waar de klappen dreigen te vallen. En dit omdat men er last van heeft als de buur de houtkachel aansteekt. Onze buren wonen op 600 meter afstand, onze kachels zijn prima onderhouden want het is onze hoofdverwarming. Maar toch wordt de algemene mening bepaald door de groep medemens die een negatieve ervaring heeft gehad in een ver verleden of door een ongewenste situatie waarin ze misschien ook wel gelijk hebben in hun mening. Mijn punt is echter : scheer niet alle houtkachels en pelletinstallaties over de kam van de negatieve uitschieters. Je benadeelt daar degene mee die de beste bedoeling heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zolang je je houdt aan de richtlijnen is er niets aan de hand. Eris of was zefs subsidie op palletkachels. Prima keus toch..

      Verwijderen
    2. Dat klopt helemaal maar zoals je al schrijft wonen jou buren 600 meter verderop.En heel veel mensen doen maar wat,ze stoken alles op wat voor hun handen komt en ja zoals altijd moeten degene die het wel goed doen dan ontgelden.Hier in de wijk is het vaak niet te doen en kun je je ramen niet open zetten om te luchten want dan zit je hele huis vol met rooklucht.Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

      Verwijderen
  7. Wij hebben ook 2 houtkachels.stiken droog schoon hout
    Voel me verantwoord bezig.beter dan al die mensen die in het vliegtuig stappen en mede verantwoordelijk zijn voor de zooi die op ons neerdaalt maar wel zeuren over een houtkachel

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zie Luchtfonds.nl onder Voorlichting als je wilt weten waarom houtstook door Wereld Gezondheids Organisatie en Longfonds voor dichtbevolkt gebied als Nederland totaal wordt afgeraden. Veel Nederlanders weten niet half hoe destructief deze primitieve energie is.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Trouwens: ra ra. Waarom geeft Slowaakse regering per 2020 hoge subsidie aan houtstokers die overstappen op gas? En waarom ruilt Ierland steenkool en hout in voor gas?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij zijn van hout naar pellet kachel gegaan
    Met subsidie op deze pelletkachel is het toch nog een flinke investering.
    Maar een hoop minder gesjouw en ondanks dat wij droog hout stookte ook een hoop minder geklaag van de buurt.
    Maar ik hoop dat we in ons voorop lopende landje in de toekomst gewoon kunnen blijven stoken.
    Zonder nog meer te moeten investeren in bv filters voor op het dak.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoop ik dus niet. En ik denk jouw buren ook niet. Kleinste deeltjes houtpellets dringen diep door in hersenen. Bovendien worden er massaal bomen voor gekapt. Iedereen zou zich moeten afvragen: wat zou er gebeuren als we allemaal hout(pellets) gaan stoken? Ramp voor gezondheid en leefbaarheid in woonwijken en bossen overal ter wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vraag me af of er misschien een soort van fijnstof filters zijn voor op je rookgasafvoer. Dan zou iedereen toch Happy zijn....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Laten we ons maar concentreren op de uitlaatgassen van het verkeer.de sluipmoordenaar ipv de houtstook

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Op dit moment ( eind 2019 ) krijgt men in Belgie subsidie als je overstapt van olie, en jazekers van kolen naar GAS. Ik woon 3 km van de Belgische grens. Daar wordt ons willens en wetens door de politiek een ander verwarmings systeem door de strot geduwd. Er staat een gigantische chemische fabriek uitlaatgassen van hun produkt te spuien. Veel gele vlammen met dikke zwarte zwarte roet als er weer afgefakkeld wordt.Mijn lekenbrein zegt dat de verbranding van deze stoffen veel troep de lucht in gaat. Bij een verkeerde wind is de belendende buurt fel verlicht en mag de buurt in zijn geheel meegenieten van de stank en kortademigheid, iedereen in een omtrek van kilometers lijdt daaronder.
    Koeltorens laten een massa warmte verloren gaan, Deze warmte kan ingezet worden voor stadsverwarming. Warmtecentrales in ons land blazen met veel genoegen de warmte de lucht in, hoppa, na mij de zondvloed!
    Onze rivieren hebben al de meeste vuiligheid verkregen in de landen waar ze doorheen stromen. wij hebben de edele taak om als afvoerputje te fungeren. Echter,je moet de vervuilers stroomopwaarts aanpakken. Dat moet toch kunnen dunkt mij, er is toch zoiets als Brussel? Als er een millieu top is ergens op de wereld komen de dames en heren vrijwel allemaal met een prive jet. De vis begint meestal aan de kop te stinken, leuk spreekwoord. Nog een, als het schip zinkt verlaten de ratten meestal het schip. Onze heren en dames laten nog al eens vaker het mes in het varken steken. Ze gaan dan bijvoorbeeld meer tijd aan hun gezin besten. Wij, de Nederlandse mensen blijven vaak met de problemen zitten. Dan halen de politici de schouders op en roepen een nieuw probleem in het leven. Milieucrisis, fijne kapstok om wat aan op te hangen. We moeten wwer het braafste jongetje van de klas zijn. De gemiddelde Nederlander is een zeurkont. Die luitjes die zonodig over een houtkachel moeten zeiken, gaan zeker niet massaal met de fiets of wandelend overal naar toe? Natuurlijk niet, lekker met de auto of niet soms? Houtkachels branden al sinds jaar en dag. Aan de rechterkant een chemische fabriek op pak en beet 2 km afstand en aan de linkerkant airport Aachen Maastricht ook op ongeveer 2 km weet ik niet of ik strakjes (ik woon precies op de landingsroute, denk geluidsoverlast en lozing van brandstof ) met goed fatsoen de houtkachel kan aansteken. Het zal waarschijnlijk in de volgende zomer een issue zijn met de BBQ's. Ik BBQ nu weer op houtskool ( niet meer op gas ).

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. wat betreft een fijnstof filter,die bestaat. Merk Abcat, ik overweeg er een aan te schaffen, kost ca 400 euro. Wie heeft er ervaring mee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen ervaring mee. Laat je niet gek maken, er wordt nu alweer gesproken over ultrafijnstof. Nog duurder filter zeker...

      Verwijderen
  17. Gelukkig mag de formule 1 wel doorgaan met al zijn uitstoot voor de 3 miljoen fans.de andere 15 miljoen ,?
    Scheelt als je van het koninklijk huis bent .krijg je blijkbaar voorkeur privilegges

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Lekker weer veel vuurwerk binnen 3 maanden. 10 miljoen houtkachels in een uur

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik denk dat er meer last is van de uitlaatgassen van de busjes die de pakketjes in de straat bezorgen.Die laten gewoon de motor draaien als ze eruit stappen.En mensen die de motor laten draaien als ze ijs gaan krabben.

    Schoon en droog hout stoken, en niet smoren de pijp boven het dak uit, en er zal weinig overlast zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wij verkopen schoon en droog hout. Ik stook zelf ook hout. Als de kachel lekker heet is ruik en zie je idd helemaal niks uit de pijp komen. Idd schoon en droog hout is van belang

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het juiste hout.
    Droog hout. Max 20 % vocht.
    Gas ook goed maar nu even niet uit groningen. Drama die belangenverstrengeling. Maak die waterstof ketel. Leiding ligt er al.
    En!!!! Beneden de 3000€!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Beste mensen, we blijven lekker rustig doorstoken met hout dit geeft veel meer warmte en gezelligheid dan die metalen platen van cv.
    Je moet natuurlijk met schoon en droog hout werken, anders brand het ook niet ja.
    Dus niet zeuren er wordt gewoon gestookt.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wij zitten hier de hele herfst en winter in een afgesloten huis omdat de buren scheef achter ons alles opbranden...geen droog schoon hout...de dikke rookpluimen hangen hier de hele dag tussen de huizen...echt geweldige stank... Om mij verbieden ze deze kachels

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Schoon stoken ja ja die mensen hebben echt een hele dikke plaat voor hun kop

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Waar haal je het recht vandaan om de lucht in en rond mijn woning te verzieken, super aso

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Andere mensen opzadelen met jou afval

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Houtrook is zwaar kankerverwekkend en geeft ziekmakend fijnstof

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Schoon en droog hout,is net zo erg. Het blijft een verbrandingsproces met uitstoot. Laat de schoorsteen maar in je woonkamer uitkomen dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Nederland met overwegend woonwijken met rijtjeshuizen, dit gaat voor overlast zorgen!!!! Kan een klein kind bedenken.

    BeantwoordenVerwijderen