Volgers

Volgers

donderdag 14 november 2019

Pieten

Net lees ik, dat in Middelburg niet voldoende vrijwilligers zijn om voor roet-Piet te spelen tijdens de intocht van Sinterklaas. Daar was een conflict met de organiserende groep aan vooraf gegaan. Dit zijn zij-effecten van de Pieten-discussie.
Ik kan me voorstellen, dat je in een kleinere plaats of bij het bezoek van Sint aan de scholen niet altijd roetveeg Piet kunt zijn. Want als er bekende "gelovige kinderen" onder het publiek zijn, herkennen ze jou. Dus haken die vrijwilligers soms met tegenzin af.
Misschien komt de tijd, dat kinderen al van het begin af aan verteld wordt, dat het hele Sint-gebeuren een groot toneelstuk is. Dan wordt alles gemakkelijker. Maar terugdenkend aan mijn jeugd was het toch een magisch en spannend feest rond 5 december. Ik ben blij,dat ik dat meemaakte als kind en later als Zwarte Piet.
Trouwens,als een vrijwilliger met achtergrond uit Eritrea of Suriname Piet wil zijn. Mag dat nog wel,want hij/zij heeft een gekleurde huid.

6 opmerkingen:

  1. Dat had ik nog niet bedacht, dat roetvegers herkenbaar zijn. Van de andere kant: toen mijn dochter op de creche zat, werden Sint en Piet geschminkt waar alle kindjes bij zaten. Niemand was bang en niemand verloor het geloof. Maar ja, ze waren tussen de twee en de vier. Voor oudere gelovigen is het anders natuurlijk. Nou ja, ik hoop echt van harte dat de magie zal blijven. Ik denk het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach, zo langzamerhand gaat alles verdwijnen wat aan traditie bij Nederland hoort. Winterfeest ipv Kerstfeest, Pasen zal ook wel binnenkort niet meer kunnen. Dodenherdenkingen worden verstoord. Bij Sinterklaasintochten gaan ware veldslagen plaatsvinden, terwijl kleine kinderen sneu of angstig toekijken. Jaarwisselingen worden steeds gevaarlijker en de schade van dat leuke feest is in steden en dorpen elk jaar groter. Daar word ik echt niet vrolijker van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn zoon, gekleurde huid, heeft wel eens als vrijwilliger als Zwarte Piet gespeeld. Hij had en heeft daar geen probleem mee. Zijn vader ook niet trouwens, die door kleine kinderen rond deze tijd wel eens Zwarte Piet werd genoemd. Vond hij alleen maar grappig. Kinderen zeggen ook dat je dik bent. Of oud.
    Denk dat dit zich vanzelf wel oplost.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, mijn zoon heeft dat eens gezegd toen hij klein was: kijk mama, daar gaat zwarte Piet, toen hij een gekleurde man zag. Meteen de gelegenheid om wat uit te leggen over huidskleuren. Maar ik begrijp daarom wel dat het voor gekleurde mensen vervelend kan zijn.
    Ik hoop echt dat de magie van het feest blijft, en roetpieten zijn voor mij ook goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Misschien kunnen de roetveegpieten ruilen, van het ene dorp naar het andere!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik snap het probleem van herkend worden inderdaad wel! Ik vond Sinterklaas ook altijd een geweldig feest als kind en moeder!

    BeantwoordenVerwijderen