Volgers

Volgers

woensdag 5 februari 2020

test



Op een blog las ik over zoutgebruik. En een test om dat te meten. Dat soort onderzoekjes, daar houd ik van.
Maar helaas het ging mis. De meeste levensmiddelen, die getoond werden, eet ik niet. En wat ik gebruik, stond niet op de plaatjes. Geen bonen, granen, zeewier, noten, groenten of fruit. Ik kruiste alleen brood en zout toevoegen bij het koken aan.
Dus was de uitslag, dat ik te weinig zout gebruikte. En een bezoek aan een diëtiste zinvol was. Zelf heb ik het idee, dat mijn zoutgebruik in orde is. Schiet ik een keer uit met de zoutpot met koken, dan merk ik het. Meer dorst en soms wat onrustig slapen.
Mijn man gebruikte gigantisch veel zout. Hij strooide al voor het proeven. Zijn bloeddruk is laag en hij was af en toe duizelig bij het gaan liggen. Hij probeerde het omgekeerde advies bij lage bloeddruk en minderde zijn zoutgebruik enorm. Klachten verdwenen. Misschien is ook zout bij elk mens uniek

6 opmerkingen:

  1. Ik vrees dat ik misschien wel teveel zout gebruik. Maar dat zou ik dan inderdaad eens moeten bijhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien moet je de gratis eetmeter van het Voedingscentrum proberen. Daar staan veel producten in. Ik denk dat zeewier er niet in staat, maar veel wel. Je kunt ook aangeven of je zo'n product uit blik of glas koopt, of zelf kookt.
    Je krijgt per dag een analyse.
    Bij mij komt er meestal een goed zoutverbruik uit. Soms, als ik veel sojasaus of andere producten gebruik, zit ik wat aan de hoge kant.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het idee dat je niet gauw te weinig zout zult gebruiken. Er zitten toch ook allerlei zouten in groenten ? Zelf gebruik ik denk ik heel erg weinig zout. Ik eet weinig tot geen brood, nauwelijks bewerkte producten en voeg weinig zout toe tijdens het eten. Maar ik voel me prima! Interessant dat je man juist door zout te minderen van zijn klachten afkwam! Inderdaad denk je bij een lage bleddruk eerder aan wat meer zout gebruiken, maar blijkbaar is dat toch niet zo! Groet, Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We gebruiken hier zo min mogelijk zout, vooral vanwege het sluimerzout, het verstopte zout. Omdat we hier ook vers koken enz. denk ik dat het dus laag is, maar interessant om het eens te checken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Misschien eet ik ook te veel zout. Zal er op letten.
    Wat grappig dat je man zijn lage bloeddruk oploste met zoutvermindering. Stof tot nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik voeg in ieder gevalniets toe en probeer zo min mogelijk kant en klare producten te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen