Volgers

Volgers

zondag 11 april 2021

geheugen

Soms probeer ik me voor te stellen,hoeveel harde schijven gevuld kunnen worden met mijn herinneringen.Heel veel. Nauwelijks bewuste gebeurtenissen of mensen komen soms ineens in mijn droom. Bij het ontwaken verbaas ik me dan over b.v. een meisje van de lagere school,waar ik nooit meer aan dacht en die ineens in de nacht langskomt.......Mijn geheugen is vrij goed "ms Google"noemen ze me wel eens. Dat is niet altijd plezierig. Tijdens een gesprek borrelen de associaties op en daar zit niet iedereen op te wachten. Of iemand vraagt "Las jij dat ook?"en ik las niet alleen dat artikel,maar nog meer over dat onderwerp. Ook dan dim ik mijn herinneringen.......Vroeger met lesgeven was dat wel makkelijk. Zelden moest ik een vraag beantwoorden met "dat moet ik napluizen,daar weet ik nu te weinig van". Meestal was het "ik las eens"en daar werkte mijn geheugen........De laatste tijd is er wel lichte slijtage. Ik kan soms niet op de naam van een mens of ding komen. Bij mij verloopt de inprenting van gebeurtenissen niet alleen via ogen,maar ook voor een groot deel via oren en neus .Dan weet ik bij zo'n vergeten woord "het begint met een K". Inderdaad,als later het woord ineens op-plopt,klopt die klank.........Ik hoop,dat mijn geheugen nog lang goed blijft. Het is heerlijk,al mijmerend in het fotoboek van herinneringen te bladeren en te genieten van de ,misschien iets verfraaide herinneringen

6 opmerkingen:

  1. Ons geheugen is een wonder...je gelooft vaak niet wat er allemaal nog aanwezig in is! Gezichten, geuren en kleuren, gebeurtenissen. Heb sinds kort een externe harde schijf aangeschaft, natuurlijk gewoon voor mijn laptop, er blijken 33000 foto's op te staan! En elke foto kan ik mij nog herinneren... Ik wens je een bijzondere zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk als mensen van vroeger ineens in je droom weer opduiken. Ik herken dat wel: het begint met een.... Maar vaak kom ik er dan toch weer op. Het valt me ook op dat ik nog zo veel namen van planten weet, ook de Latijnse naam, terwijl ik me daar al jaren niet meer mee bezig houd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja heerlijk is dat. Vooral als je bepaalde dingen je echt 'eigen'wilt maken.
    Hoe ouder ik wordt des te meer oude dingen ik me ook weer ga herinneren. Maar er zijn ook wel zaken die weggezakt zijn en soms vertellen mijn kinderen dingen die ik echt moet zoeken in mijn geheugen maar dat zal zijn reden wel hebben. Meestal komt het wel weer boven en merk ik dat het me ook niet meer aan de botten komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is alsof ik een beschrijving van mezelf lees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is en blijft een wonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een goed geheugen en goed werkende hersenen zijn heerlijk. Ik realiseerde me dat gisteren toen ik, uiteraard digitaal, mijn zwager hielp met een link van een Kruidvat fotoboek aanmaken, zodat degenen die deze link kregen het ook konden lezen.
    Ik vroeg me af of ik ook over zoveel jaar hulp nodig heb.

    BeantwoordenVerwijderen