Volgers

Volgers

dinsdag 27 april 2021

oranje-feest

In mijn vroege jeugd werd koninginnendag eind augustus gevierd. De verjaardag van Wilhelmina. Vaak was het dan mooi weer. We genoten als kinderen van alle aktiviteiten. Een optocht met versierde fietsen/stepjes.Kinderspelen met o.a.koekhappen,zaklopen. Mijn oom was googelaar. Hij gaf regelmatig een voorstelling op de wallen. Iedereen in het gras en een podium voor oom Maarten.Maar het mooiste was 's avonds als het schemerde met een lampion achter de muziek aan. En dan een echte lampion met een kaarsje.......Ergens halverwege de lagereschool werd koninginnendag op de verjaardag van Juliana zelf gevierd. Soms best koud,eind april. Daarom waren de meeste aktiviteiten in een grote veilinghal.Het was wennen,maar als kind in die tijd bleef het een echt feest..........Wat overbleef bij het volwassen worden waren de vrijmarkten. Wat zijn we vaak vroeg in Vlissingen geweest. Nog heb ik een winterjas,gevonden op die markt. Helaas nu voor het tweede jaar is dat er ook niet meer. Vlaggen,gebak en de tv,daar moet men het mee doen. Een vlag hebben we niet,tompouce,daar houd ik niet van en met dit mooie weer ga ik liever naar buiten. Voor een vrijmarkt hoop ik op een rommelroute ergens in mei.

7 opmerkingen:

  1. Wat een leuke foto! Ik herinner me eigenlijk alleen de 'verplichte' aubade bij het stadhuis. Dat was in mijn lagere-schooltijd. Vrijmarkten kwamen pas veel later. Met mijn zoon wel de kindermarkten meegemaakt, met spullen op een kleedje in het park.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik herinner me vooral de optochten, van toen ik een kind was. En een balletje aan een elastiek. Maar zo'n leuke lampionoptocht als jij beschrijft, nee dat niet. Ik hou wel erg van een oranje tompouce, ik ga er nu aan beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk die vroege herinneringen. Ik kan me er niet veel van herinneren. Ik wet wel dat ik het vuurwerk spannend vond. In het donker op de sonsbeekwei.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier de vlag aan het huis, tompouzen in de aanslag en op tijd voor de buis om naar de koninklijke familie te kijken. Ik weet het, niet zoals we gewend zijn, maar ik heb er toch van genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zulke foto's heb ik ook nog, maar dan van mijn moeder toen ze jong was. In haar geboorteplaats (he-le-maal aan de andere kant van Nederland, van jou uit gezien) werd Koninginnedag nog tot in de jaren vijftig op 31 augustus gevierd; er was dan ook kermis en dat verschoof je maar zo niet. Dus dat heb ik ook (nog net) meegemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wist niet dat het vroeger in augustus was. Mooie herinneringen beschrijf je!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik miste de rommelmarkt wel! OpTerschelling zagen we hier en daar een tafel buiten staan met boeken en speelgoed. Verder heel veel vlaggen en oranje-tompoucen. Daar heb ik niet zoveel mee, maar het is on ieder geval iets.

    BeantwoordenVerwijderen