Volgers

Volgers

maandag 19 december 2022

buitenlucht en bolus

Door griep en gladheid waren we sinds donderdag niet meer buiten geweest. Wat mis ik dan die frisse lucht. Met mijn jas aan schuifelde ik een paar keer door de tuin.Op gras was nog te lopen.Mijn man begon twee dagen eerder met snotteren. Hij ging vanochtend het dorp in . Kwam terug met een lekkere bolus. "Wat is de oorsprong van een bolus?"vroeg ik me af. Wikipedia gaf een stuk geschiedenis. Rond 1700 vluchtten Sefardische Joden voor Katholieke onderdrukking. Overal waar ze zich vestigden,maakten de bakkers o.a. de bolus. Zo kwamen er twee bakkers in Middelburg terecht. Dat is de oorsprong van de nog altijd heerlijke Zeeuwse bolus.Als ik geweten had,dat de bolus ook in zuid Frankrijk en Antwerpen te koop was,had ik ze wel willen proberen. Hoewel,het moet wel heel lekker zijn,wil het de dorpsbakker overtreffen.

7 opmerkingen:

  1. Bolus, hihi, in mijn jeugd werd het woord vaak gebruikt als je moest' poepen',
    gebruik het natuurlijk nooit meer. Wist niet beter dan dat het typisch Zeeuws is...
    Lekker vind ik ze wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beterschap! Dat zal wel lukken met zo'n lekkere bolus!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wanneer ik naar mijn vriendin in Zeeland ga voor mijn jaarlijkse bezoek dan neem ik altijd bolussen mee terug naar huis. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, lekker, Zeeuwse bolussen! In de tijd dat ik in Amerika woonde, heb ik ze ook wel eens gezien en daar heetten ze 'Danish'. Nu ik in Denemarken woon, heb ik ze hier nog nooit gezien... En beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beterschap gewenst Izerina en ja... een bolus helpt. Altijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben nu ook al snipverkouden met keelpijn Izerina. Goed om te lezen dat je inmiddels iets bent opgeknapt en dat je even naar buiten kon.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoop dat het alweer wat beter gaat. Nog nooit gegeten maar ze zien er erg smakelijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen