Volgers

Volgers

woensdag 8 mei 2024

anders denken

Nu de energiemaatschappijen een terugleververgoeding vragen voor elke kilowat,die niet meteen verbruikt wordt,moet ik anders gaan denken.Anders stond de wasmachine in de winter al om 8.00 te draaien in de hoop,dat de was buiten redelijk zou drogen. Nu is het voordeliger te wachten tot de zon goed schijnt en dan de wasdroger te gebruiken.Ook bij brood bakken let ik op de zon en de opbrengst van de panelen.Ovenschotels garen met zonlicht en even opwarmen voor het avondeten,als de zon onder is. Omgekeerd bij een koude zomerdag verwarm ik elektrisch en niet met de gaskachel.Theoretisch kost deze maatregel me ongeveer 20 euro per maand. Omlaag te brengen door zoveel mogelijk stroom op zonnige momenten te gebruiken.Ik vraag me af of er zoveel mensen zonnepanelen hadden genomen,als er van het begin af aan een terugleververgoeding was geweest.

6 opmerkingen:

  1. Het lijkt me lastig dat je de hele tijd zo moet nadenken over je stroomverbruik. Van de andere kant ook wel een 'sport' misschien om zo veel mogelijk te besparen door de keuzes die je maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vroeger hadden wij nachtstroom: tijdens de voordelige nachturen en in de weekenden deed ik de meeste was en bakten we brood. Manlief is een nachtmens en wat dat betreft kwam dat goed uit.
    Nu moeten we zoveel mogelijk rekening houden met de zon en de zonnepanelen. Het is weer even nadenken, maar ik vind het dan ook wel weer een beetje een sport om de energie zo goed mogelijk te benutten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is inderdaad heel apart. Ik voelde me altijd bezwaar om de airco aan te doen op onze slaapkamer, maar nu is het juist slim om dat te doen zo we energie 'verspillen'. Zo voelt het namelijk wel een beetje....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het echt niet kloppen dat je "gestraft" wordt als je teruglevert en ik zal niet de enige zijn. Wij proberen ook zo veel mogelijk rekening te houden met het zonnetje. Maar ik baal er van dat we er zo op moeten letten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja daar moeten we ook naar kijken als we .isschien toch zouden verhuizen. Nu hebben we geen panelen

    BeantwoordenVerwijderen