Volgers

Volgers

woensdag 22 mei 2024

Bedevaart

Met plezier keek ik naar de aflevering van "dwars door de lage landen". Deze keer kwamen ook bedevaarten ter sprake. Het deed me denken aan de verhalen van mijn ouders over de bedevaarten in den Briel in de jaren '30.De mensen kwamen met boten aan in de haven. Om vervolgens te voet of per koets naar de kapel van de heilige martelaren van Gorkum te gaan.Zij waren in 1572 daar opgehangen door de watergeuzen en jaren later heilig verklaard.Er is ook een bron met geneeskrachtig water.........Die aktiviteiten zorgden voor goede verdiensten voor de middenstand. Mijn opa verkocht veel ansichtkaarten.Anderen flesjes geneeskrachtig water. Als kind speelde ik soms bij een meisje,dat naast de kapel woonde. In de winter wat verwaarloosd,kwam het donkere gebouw ons spookachtig voor.We hadden best binnen willen kijken.Zo'n 30 jaar later was ik een keer binnen tijdens een uitvaartdienst. Veel mooier,dan ik dacht........Nog steeds zijn er diensten in de kapel.Maar die kinderlijke nieuwsgierigheid is nu verdwenen

4 opmerkingen:

  1. Dat laatste, dat is best jammer. Maar misschien ook wel niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nieuwsgierigheid blijft. Maar die spanning van dat donkere gebouw en 19 opgehangen monniken is weg

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij kijken de serie ook maar lopen een beetje achter dus deze aflevering hebben we nog niet gezien. Wij woonde in de wijk Rugge in Brielle en gingen wel eens spelen bij het 'enge klooster' zoals we dat noemden, dat was achter ons huis. We vonden het altijd een spannende plek vanwege de verhalen. Beetje griezelig zelfs, maar dat was natuurlijk meteen ook de aantrekkingskracht!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bijzonder eigenlijk die bedevaarten! Dat is nu veel minder geloof ik.

    BeantwoordenVerwijderen