Volgers

Volgers

maandag 5 augustus 2024

woke

Jaren geleden hoorde ik voor het eerst over "woke". En moest opzoeken,wat daarmee bedoeld werd. Zo langzamerhand valt er zoveel onder die term,dat ik het niet helemaal meer snap.Wat me opvalt,is dat onder de noemer van "jezelf mogen zijn en geaccepteerd worden".soms juist anders denkenden gediscrimineerd worden tot conflicten op het werk of ontslag toe. Mijn man vond een stukje over de oorsprong van de term woke. Nooit gedacht,dat het een song van Leadbelly zou zijn.

6 opmerkingen:

  1. Goed hier te lezen. Ik had er mijn eigen interpretatie al op losgelaten maar wat ik erover tegenkwam stond ver af van mijn begrip iver de ontwaakte staat van zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O wat interessant om te lezen dat de term daarvandaan komt, Izerina. Ik wist ook nooit helemaal precies wat het betekende.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, dat woord... het kostte mij ook heel wat hoofdbrekens. Vooral omdat zelfs over zo'n woord de meningen verschillen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hee, dit wist ik ook niet! Ik krijg de kriebels van deze term - juist omdat die verkeerd gebruikt wordt in de new (c)age hoek. Maar je bent wel actueel met je blog... (gezien wat er in Engeland is gebeurd/gebeurt)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inmiddels is woke soms ook bijna een weer een scheldwoord merk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat wist ik ook niet, over de oorsprong. Blijft een lastig begrip.

    BeantwoordenVerwijderen