Volgers

Volgers

zaterdag 28 september 2019

het Bootje



Mijn broer hielp mijn oude tantetje verhuizen naar een verzorgingshuis. Daar kwam hij een medebewoner tegen. Een vroeger excentrieke leraar van de hbs. Meneer Boot. Het Bootje herkende hem als oud-leerling.
Als puber zag ik al,dat het Bootje sadistische trekjes had. Stille leerlingen, vooral, meisjes bang maken. Zodat ze bij een overhoring voor het bord dichtklapten en een slecht cijfer haalden.
Dat flikte hij ook bij mijn vriendin. Toevallig hadden we samen geleerd en wist ik, dat ze de leerstof beheerste. Annie was bijna in tranen voor het bord. Na de les toen iedereen weg was, stapte ik naar het Bootje toe. "Meneer Annie heeft haar huiswerk wel gemaakt ,we deden het samen. Maar ze is zo bang van u, dat ze niets meer weet voor de klas. Wilt u daar misschien rekening mee houden?".
Dat geniepige lachje verscheen en hij vroeg :"En jij Izerina,ben jij bang voor me". Met trillende benen en snel kloppend hart zei ik stoer "Nee meneer voor geen meter".
Toen wist ik, dat ik de volgende les een beurt zou krijgen. Niet alleen over de huidige leerstof, maar ook vroegere hoofdstukken. Ik stampte bijna het hele boek in mijn hoofd en ja hoor, ik wist vrijwel alles.
Daarna was er een soort gewapende vrede. Ik had geen last meer van het Bootje. Op mijn beurt deed ik niet mee, als groepjes hem probeerden te pesten. Mijn broer doet de volgende keer het Bootje de groeten van me.

5 opmerkingen:

  1. Ook dat was een taktiek waarschijnlijk een vorm van zelfbescherming van Bootje. Een lelijke vorm, dat wel.
    Idd nooit laten zien dat je bang bent, dan ben jij de sterkste!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij was de kapitein van dit Bootje. Zeker stoer op zo'n jonge leeftijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi gedaan! Ach, die leraren van toen.... het waren vaak ook maar sullen die in het verkeerde beroep vast zaten en er totaal geen plezier aan beleefden. Hun frustraties leefden ze uit op de leerlingen. De lui die van huis uit geheide onderwijzers waren (ook vrouwen natuurlijk) pikte je er zo uit. In hun lessen was het altijd gezellig en leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat vreselijk, wij hadden ook zo'n leraar op school. Ik heb eens uit protest bij een beurt een uur lang mijn mond gehouden, niet dat dat hielp, maar alles wat ik zou zeggen zou hij weer gebruiken. Vreselijke man.

    BeantwoordenVerwijderen