Volgers

Volgers

zaterdag 3 oktober 2020

NOU

Het valt me op,dat sommige mensen een zin beginnen met het woord "NOU". Terwijl dat geen betekenis toevoegt aan wat ze zeggen. Een enkele weerman/weervrouw doet het. Ik ken dat woordgebruik wel van vroeger van de leerlingen. Dan zat er iets van verweer in die uitgesproken zin. Helemaal tegen is het met een uithaal uitgesproken "NOU"van pubers. Daar plaagden we vroeger wel eens nichtjes mee......Heel anders is het als "moe"er achter geplakt wordt. "NOU MOE" houdt meer een mengeling van afkeer en verbazing in. In die betekenis heeft het woord wel zin ...... Ook kan "NOU"gebruikt worden i.p.v NU. "Zullen we nou gaan? "Misschien is deze NOU wel de meest gebruikte......NOU dit waren zo mijn mijmeringen. Ik zal dat niet snel zo zeggen. Want luister ik te veel naar NOU-mensen,dan bespeur ik een lichte ergernis.

10 opmerkingen:

  1. Het is mij ook opgevallen en ook dat ik het zelf ook doe. Ik probeer er wat aan te veranderen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eerlijk gezegd, ik begin er vaak een zin mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, ik doe het ook. Maar dan in de zin van 'afijn'.
    Zo van 'Nou, wij eindelijk op weg, bleek ik mijn telefoon te zijn vergeten.'

    Wat ik ook vaak doe, en veel meesters en juffen trouwens, is 'Okee!', roepen als ik de aandacht wil. Dat slaat eigenlijk ook nergens op. 'Okee! We gaan beginnen!'
    Het is nog maar de vraag wat daar zo okee aan is. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad ik zeg ook regelmatig "okee". Maar dan in de zin van "begrepen". Vaak is het onderwerp van het gesprek helemaal niet "okee".

      Verwijderen
  4. Ga daar eens op letten. Niet dan nou dan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou, het is mij nog niet zo opgevallen. Vanaf nou zal dat wel anders zijn. Oké?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou als je er op gaat letten zal je het ook vaak horen.

    Ik schijn Dus erg vaak te gebruiken vooral aan het einde van een zin

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou heeft wel iets weg van 'Maar' en 'Met alles respect...'

    BeantwoordenVerwijderen