Volgers

Volgers

vrijdag 30 juli 2021

dag Merle

Ruim een week geleden ging Merle ineens minder eten. Zelfs een lekker hapje liet ze staan. Woensdagavond vond ik haar ontlasting wel erg zwart en ging een googelen. Jawel,oud bloed er in.Gisterenmiddag ging het snel bergafwaards. Niets meer eten,overgeven en heel wankel en onrustig zijn. Vannacht bleef de deur naar de tuin open en is ze op het gras gaan liggen. Mijn man heeft een paar keer gekeken,maar ze wilde niet naar binnen. Even na zessen kwam hij me wakker maken "Als je de hond nog levend wil zien,moet je nu komen"zei hij. Toen was er een opleving. Kop omhoog,vage kwispel en nog voetje voor voetje naar de overkant van de straat.......Gelukkig konden we snel bij de dierenarts terecht. Gezien de symptomen had hij het vermoeden van een tumor in maag of eerste stuk darm. De beslissing was snel genomen,ook al door de plotselinge slechte toestand van Merle. Inslapen. Dat voelt zo vreemd,alleen met een riem in de hand naar huis lopen. En thuiskomen in een leeg en stil huis. We hadden allebei de tranen lopen. ......Nu heb ik het gevoel,dat het laatste stuk van mijn leven begint,zonder hond. We hadden bijna 50 jaar een hond. Gewoontes omgooien en er vooral op letten,om voldoende beweging te nemen. Misschien moeten we elkaar maar uitlaten

26 opmerkingen:

  1. Gecondoleerd en sterkte toegewenst. Een leeg huis zo zonder jullie geliefde Merle.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach toch, wat verdrietig. Ik kan me nog herinneren dat jullie haar als pup kregen, na de vorige Merle….
    Misschien kun je voor buren af en toe voor hondenoppas spelen of een hond uitlaten voor iemand die het niet meer kan?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Och..wat een verdrietig bericht. Wat Vlasje schrijft, misschien is dat een prettige invulling.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Izerina, wat verdrietig! Ik lees al jaren je blogs. Deze titel van deze blog is schrikken, ook al ging het de laatste tijd minder goed met haar en werd ze echt oud. Heel veel STERKTE voor jullie, het zal een gemis worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een onverwacht verdrietig bericht. Ik lees je blog al jaren , wist dat Merle achteruitging, maar zo snel.......
    Heel veel sterkte voor jou en je man!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een droevig nieuws Izerina, ik wens jullie heel veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sterkte met het verlies van een mooie ziel, waarvan je onvoorwaardelijke liefde hebt mogen ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit gedicht kreeg ik toen onze Mac moest inslapen. Sterkte hoor.

    Als ik straks oud ben, ziek en zwak en pijn verjaagt de slaap
    Als onrust neemt van mij bezit, doe dan wat onvermijdelijk is
    en laat me gaan... de laatste goede daad.
    Beslis voor mij en wees niet laf
    Past eigenliefde bij de vriendschap die ik gaf,
    of uitstel... tot het beter past bij een verloren strijd?

    Ik ben niet bang tijdens die laatste gang.
    Jij loopt niet weg: je kijkt me aan, je noemt me bij mijn naam en houdt me stevig vast
    Vandaag voor het laatst groet ik je met mijn hondenstaart...
    Wat jij liet doen, deed je voor mij:
    Je hebt me nog meer pijn bespaard, voor zinloos lijden mij bewaard.
    Een zwaar besluit? Nee... huil nu niet.
    Een wijs besluit dat werd gegrond op een oud en uniek verbond:
    Jij bent mijn baas en ik jouw hond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Bertie,dit verwoordt precies wat we voelden en hoe het ging

      Verwijderen
    2. Prachtig gedicht! En inderdaad,wanneer zo zichtbaar het einde nadert kun je alleen maar een besluit nemen als deze.

      Verwijderen
  9. Och wat zal dat stil zijn.
    Veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat verdrietig voor jullie. Een huisdier is niet zo maar een dier, het is een gezinslid. En dus rouw je als je hem of haar los moet laten.

    Veel sterkte voor jullie allebei.
    Een hartelijke groet van Jo.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Voor Merle is dit het beste, ze was op, en ze verdiende jullie als baas, want jullie waren verstandig, lieten haar niet onnodig langer lijden, alleen omdat jullie geen afscheid konden nemen. Veel sterkte, want wat zal ze een leegte achterlaten!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ach Izerina, wat verdrietig, de tranen staan mij ook in de ogen. Gemis, ook de dagelijkse wandelingen. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ach hier ook al zo'n verdrietig bericht net als bij Elisabeth

    Sterkte, het felle verdriet wordt minder wat blijft zijn herinneringen aan blijde en gelukkige dagen en jullie vele wandelingen
    Sterkte voor beiden

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik had toch ook de tranen in de ogen staan, en dan ken ik jullie (en Merle) alleen van dit blog. Onvermijdelijk maar ellendig. Je hebt het mooi gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ach, wat een verdrietig bericht! Heel veel sterkte met dit verlies. Wat zul je haar gaan missen. Wat blijft zijn de onuitwisbare herinneringen. Poot van Mijntje.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een gemis zal dat zijn maar koester de fijne herinneringen. Als ik het koppie van Merle zie, zie ik onze duitse staande draadhaar in haar. Wat een super hond was dat en de herinnering brengt altijd een glimlach.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hadden ook een griffon, ook lief maar luisterde niet;-)

      Verwijderen
  17. Wat enorm verdrietig en wat zal het moeilijk zijn een nieuwe levensfase zonder hond in te gaan. Ik wens je veel liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh nee Merle ...dat zal een leeg gevoel geven..

    BeantwoordenVerwijderen