Volgers

Volgers

dinsdag 6 juli 2021

niet denken

Mijn moeder was coupeuse en maakte veel kleding zelf. Als kind zagen we dat en probeerden ook poppenkleertjes te maken. Naaien leerde ik als 11-jarige op de trapnaaimachine van mijn oma. Mijn moeder had net een nieuwe zig-zag machine gekocht en daarop mocht nog niet geoefend worden.Zo leerden mijn zus en ik spelenderwijs naaien en patroontekenen. Mijn zus werd er goed en heel precies in. Ik had moeite met alles wat "netjes"moest.(en nog steeds) Toch heb ik wel kleding voor mezelf gemaakt..........De laatste 25 jaar komt het naaimachien alleen op tafel voor verstelwerk,broeken korter maken en de nachthemden van mijn man.Daardoor ben ik de routine kwijtgeraakt. Vanochtend kortte ik een broek in en mijn hoofd wist niet meer,hoe het garen op de spoel moest. Dan moet ik overstappen op het motorisch geheugen. Niet nadenken en mijn handen hun gang laten gaan.Die weten nog precies hoe alles werkt. Het is allemaal gelukt en ik zag,dat ik de naaimachine een keer stofvrij moet maken.Gelijk doen,want wie weet,hoe lang het duurt,voor ik hem weer eens nodig heb.

6 opmerkingen:

  1. Draad door de naald vind ik steeds lastiger worden. Heb er wel een apparaatje voor maar daar heb ik 3 handen voor nodig eigenlijk.
    Ook in gewone naald wordt het lastiger, mijn ogen hebben moeite met focusssen en vaak doe ik een oog dicht en gaat het wel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het ook gezellig om op les te zijn. Ik heb in het verleden veel genaaid. Maar dat was toen. Inmiddels weet ik dat de Pfaff van nu uit China komt en heb ik een tweedehands Bernina. Wanneer ik echt snel en gevorderd ben, koop ik een nieuwe Zwitserse Bernina.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij mij precies hetzelfde. De naaimachine komt ook niet meer vaak tevoorschijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn moeder had een elektrische... een Elna. Ze was er erg op gesteld en de enige die er (ook) mocht aankomen was haar vaste hulp. Ik heb daarom nog nooit een naaimachine gebruikt: jong niet geleerd, oud niet gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het een prachtige vaardigheid om te hebben. Helaas wil het bij mij niet echt lukken met het kleding maken, maar ik zou het graag echt goed kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hopelijk doet ie het nog na het stofvrij maken en valt niet stil, net als mijn klok.

      Verwijderen