Volgers

Volgers

zaterdag 4 augustus 2018

boeiend

Op een blog en in de Happinez las ik over een documentaire op netflix. "Wild,wild country" over de gang van zaken in en rond de commune van de Bhagwan in Oregon in de jaren '80.. Met filmmateriaal van toen en interviews met de hoofdrolspelers in deze tijd.
 Het was net een spannende psychologische thriller. Ik keek elke avond uit naar het volgende deel. Verwondering over de uitingen van devotie. Bewondering voor de stad en alle faciliteiten die men in dat wilde stuk land uit de grond stampte. Maar ook ongeloof over de blinde vlek die men had ten aanzien van de impact van zo'n nieuwe stad op alle bewoners in de omgeving.
Het was niet vreemd, dat het tot uitbarstingen kwam. Want al bouw je een utopia, een mens blijft zijn goede en zwarte kanten houden. En het hanteren van macht en omgaan met slaafse aanbidding vraagt een sterk karakter. Bhagwans rechterhand Sheela had dat niet.
Uit de tijd zelf kan ik me weinig herinneren over die juridische strijd daar.. Een enkele foto in de krant van de Bhagwan in de boeien. Maar dat daar zoveel gaande was bereikte de gewone mens in Europa amper. Of de belangstelling ontbrak
Uit de enkele boeken van Osho die ik las, leek hij me een wijs man met humor. Maar de kwade guru op tv,die uithaalde naar zijn afvallige secretaresse en haar indirect bedreigde was een andere kant.
In hoeverre deze docu gekleurd was, kan ik niet inschatten. Maar dat het een kijkje geeft in de kookpot van een grote groep mensen, dicht op elkaar, dat was boeiend.



2 opmerkingen:

  1. Ja ook gezien. Dat was niet mis die bedreigingen en beschuldigingen! Een zeer complex fenomeen. hij had zeker wel wat inzichten die voor veel westerlingen handig waren.( observer je gedachten bijvoorbeeld). Rekende af met schuldgevoelens rondom geld. En gaf mensen het idee dat ze belangrijk waren want voorlopers van een nieuwe wereld. Bovendien had je er geen zorgen, voor voedsel en kleding en onderdak werd gezorgd. Eenzaam was je er ook nooit denk ik.
    Toch blijft het me fascineren. Waarom bleven de mensen daar? Gelukkig was en ben ik zelf te gierig voor zulke utopieën, want aantrekkelijk is het natuurlijk ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb nog niet gekeken hoewel het wel op mijn lijst staat. Maar ik ga het zeker doen. vond het altijd al fascinerend.

    BeantwoordenVerwijderen