Volgers

Volgers

maandag 18 maart 2019

griezelig



Een enkele keer snuffel ik wel eens op een nieuwssite met veel complotdenken.  En glimlach dan,omdat het me een beetje overdreven lijkt.
Deze week las ik twee berichten, waar ik kippenvel van krijg. De nieuwssite nu.nl staat geen commentaar van klimaatontkenners toe, laat staan, dat ze artikelen plaatsten van die wetenschappers.
En de regering vroeg aan bol, om hun boeken over mogelijke gevaren van vaccinatie niet meer zo prominent in de etalage te zetten. Facebook en consorten zijn ook aan het schiften.Wat een griezelige ontwikkeling. Waar blijft de vrijheid van meningsuiting, mits niet kwetsend?
Het deed me denken aan de boekverbranding in de middeleeuwen. Tussen vernietiging door een vuur of digitaal doodzwijgen van bepaalde visies is niet veel verschil. In die tijd moesten wetenschappers met een controversiele ontdekking oppassen voor de inquisitie. Toen kon het echt hun leven kosten. Nu zijn er (digitale) instrumenten genoeg om iemand monddood te maken en een wetenschappelijke loopbaan om zeep te helpen.
Ik ben benieuwd hoe dit soort ingrijpen van bovenaf(regering of bedrijfsleven)  verder gaat.

1 opmerking:

  1. De vraag van de regering aan bol.com vind ik onheilspellend... Dat riekt toch wel naar manipulatie.

    BeantwoordenVerwijderen