Volgers

Volgers

woensdag 6 maart 2019

schuld



Al een paar keer luisterde ik naar iemand, die gekweld wordt door schuldgevoelens. Over gedrag uit het verleden, waar niets meer aan veranderd kan worden. Dat vind ik zo triest. Het is gebeurd en het huidige moment wordt er alleen maar moeilijker door.
Al nadenkend over die verhalen vroeg ik me af , of in de westerse wereld het christelijk geloof ook de gedachten over schuld, zonde en boete beinvloed heeft. Er is wel vergeving mogelijk, maar altijd van buiten af. In het "onze vader" staat "vergeef ons onze zonden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren" Misschien had er nog achter kunnen staan "en vergeven we onszelf". Want dat is het beste medicijn.
Wat is het concept van advaita dan anders. Daar waar de mens geen doener is, kan ook geen schuld bestaan. Wel actie en reactie.Wat geeft dat de mogelijkheid tot licht leven.

6 opmerkingen:

  1. Zo iemand is in de groef blijven hangen. Het verleden veranderen kan niet , wel hoe je ermee omgaat en hoe je je leven nu invult. Jammer dat zulke mensen niet inzien dat ze hun keven positiever kunnen leven, desnoods met therapeutische hulp.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooie reactie van Vlasje en het lijkt zo eenvoudig .Ja ik heb schuldgevoel gehad over dingen die ik gedaan heb of juist niet gedaan heb en dat ban je niet zomaar even uit .Dus denk daar niet te gemakkelijk over. Ik heb ruzie gehad met mijn Broer nadat hij een zwaar hartinfarct gehad heeft destijds en ik er was 24 uur per dag voor hem en ik weet dat mijn boosheid terecht was ,3 weken ben ik niet bij hem geweest want er was een moment dat ook ik ''op '' was al heb ik hem wel nog een paar keer kort gesproken voordat ik hem zelf dood vond in zijn huis .En ja ik voelde me schuldig en praat dan niet over in een groef blijven hangen !Het schuld gevoel is nu weg en zeker met dank aan mijn Dochter die me daarin ontzettend goed gesteund en op de juiste weg gezet heeft ! En hulpverlening ,een lachertje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die groef is geen makkelijk iets om uit te ontsnappen en hulpverlening kan je soms goed doen. Elk geval is anders, maar begrijpen dat je zo nier verder komt, is een eerste stap.

      Verwijderen
  3. Alweer een mooie post die mij tot nadenken stemt. Want wat levert een schuldgevoel (mij) op. Wachten op verlossing? Goedkeuring van iemand dat het niet hoeft, dat schuldgevoel. Of van mijzelf.
    Dank je voor deze nadenker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat naar voor die persoon om zo achtervolgd te worden door schulgevoelens. Vooral omdat het feitelijk niets toevoegt. Is er nog iets aan de situatie te doen die het schuldgevoel veroorzaakt?

    Soms mag je inderdaad best jezelf vergeven!

    BeantwoordenVerwijderen