Volgers

Volgers

maandag 12 augustus 2019

het milieu

Hier en daar lees ik over milieuvriendelijk leven. Dat is iets, waar een mens bewust voor kan kiezen.In mijn herinnering ging ik terug naar mijn vroege jeugd, begin jaren '50. Wat nu een keuze is, was toen normaal
Er bestond geen biologische groenten of fruit. Mijn moeder waste de slakjes uit de gewone sla en de wormstekinge plekken sneed ze uit de appels. Het brood was stevig en gebakken van tarwe, waar nog niet mee geknutseld was. Niet alle dagen aten we vlees. Flexitariër uit geldnood.
Trouwens de groenteboer kwam met paard en wagen, de bakker en melkboer  met zijn bakfiets. Niks vervuilende diesel-bestelwagentjes. Alleen de olieboer had een tweetaktje.
Kringloopwinkels kenden we niet. Kleding ging over op jongere kinderen en daarna soms naar neefjes en nichtjes. Schoenen,die kregen we wel nieuw. Waren we een zomer hard gegroeid, dan breidde mijn moeder de mouwen en de boorden van de truien  langer.
Een kookwekker bij het douchen? Bij ons gingen elke vrijden twee kinderen in dezelfde teil. De derde kreeg schoon water. Verder was het wassen in een zinken teiltje bij het aanrecht. Op een extra schone  onderbroek  op woensdag na deden we een week met onze kleding. Want de was moest buiten drogen en bij slecht weer in de keuken. Met het houtfornuis aan leek het dan een Romeins stoombad.
Misschien dat mijn verleden maakte, dat ik gemakkelijk milieuvriendelijk ging leven. Het was bijna terug naar vroeger.
Het allermooiste hergebruik vind ik altijd mijn peuterjasje. Gemaakt van een nog bijna nieuw flanellen hemd van mijn opa. Ja,mijn moeder was creatief.





5 opmerkingen:

  1. Het was toch een mooie tijd .Ook mijn vader had een best grote moestuin dus groente en aardappels genoeg .Ik vond heerlijk om een beetje mee te ''rommelen '' met hem en was er vaak te vinden .Het was veel werk maar zo gezond .Ik kreeg gelukkig wel schoon water in de teil ,altijd al erg jong bezig met persoonlijke hygiëne .Kleding was vaak dingen van nichtjes en dergelijke .Er waren momenten dat mijn moeder dikke rijst kookte ,dan met een grote klont boter en bruine suiker en wat vonden we het heerlijk .Later ging ik beseffen dat er dan geen geld was voor iets anders ,maar onze buikjes werden gevuld in elk geval !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie blog. Ja zo was het, behalve de douche. Die heb ik altijd gehad. Of een bad.Wat was jij een schatje zeg, en dat jasje ook

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die bakker en de melkboer herinner ik me nog. De slager kwam ook het vlees brengen. Mijn oma breide wollen hemdjes, en we gingen in bad in het lavet. De schillenboer met paard komt ook ineens in gedachten.
    Prachtig jasje op de foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is eigenlijk wel intrigerend dat men vroeger dus van nature al milieuvriendelijk bezig was zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien ontstond het milieu-onvriendelijke gedrag met het toenemen van de welvaart

      Verwijderen