Volgers

Volgers

zaterdag 17 augustus 2019

plaatjes sparen



Door het overlijdensbericht van prinses Christina, dacht ik aan vroeger. Op de lagere school spaarden mijn zus en ik prinsessenplaatjes. Uit tijdschriften van thuis en van allerlei tantes knipten we plaatjes. En plakten die in een schrift. We moesten eerlijk delen. Prinses Marijke was mijn favoriet. Omdat ze dezelfde leeftijd had.
In die tijd was een prinsessenleven voor mij net zoiets als in een sprookje. Dat het gewone mensen waren,die in een glazen kooi leefden drong niet tot me door. Hoe bepalend het is, zo op te groeien las ik pas veel later in het boek van prinses Irene "dialoog met de natuur".
Jaren geleden zag ik een integer interview van Ivo Niehe met prinses Christine. Ondanks zijn twijfels aan paranormale zaken vroeg hij toch door op dat gebied. En  liet zelfs toe,dat hem iets verteld werd,opgevangen via zijn horloge.
De schriften met prinsessenplaatjes zijn er al lang niet meer. De prinses nu ook niet meer. Ik hoop,dat ze vele mooie momenten in haar leven gekend heeft.

7 opmerkingen:

  1. Ja plaatjes knippen deed ik ook. Vooral van de Kennedy's en ik herinner me ook nog prinses Anne Marie van Denemarken, zij werd koningin van Griekenland, toen ze trouwde. Ze was nog maar achttien of zo. Ook zo'n bijzonder leven

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik verzamelde ook van alles over het koninklijk huis. Nu we aan het opruimen zijn hoop ik alles tegen te komen. Boeken, plakboeken....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik verzamelde geen plaatjes, maar wel alles rond de huwelijken van Irene en Beatrix. Hele plakboeken vol en toen ik in het ziekenhuis lag, had een grote foto van het huwelijk van Irene boven mijn bed (naast een foto van Sjoukje Dijkstra in actie op het kunstijs). Helaas is alles al lang weg!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zij heeft ook niet gekozen voor waar haar wiegje stond. Wel hoe ze hierna haar leven indeelde en dat is moedig, om uit die glazen kooi te breken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze had moeilijke en mooie momenten, net als iedereen. Zoals bij de meeste mensen zal haar scheiding verdrietig zijn geweest. Later heeft ze zich op de muziek gericht en daar heeft ze volgens mij veel plezier aan beleefd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk dat jullie op die manier prinsessenplaatjes spaarden zeg. Ik vraag me af of er nog mensen zijn die dit nu doen?

    BeantwoordenVerwijderen