Volgers

Volgers

vrijdag 1 mei 2020

onschuldig

Op dit moment kijk ik een indrukwekkende serie op netflix. "the innocence files". Over mensen, die soms tot 30 jaar onschuldig in de gevangenis zaten. Een organisatie "the innocence project"trekt zich het lot van deze gevangenen aan en probeert o.a.met huidige DNA technieken hun onschuld te bewijzen. Kippenvel kreeg ik bij het zien van hun dossierruimte. Stapels brieven van gevangenen, die zeggen onschuldig vast te zitten.
De focus van de afleveringen richt zich op de fouten in de rechtsgang en de justitionele tegenwerking om de onschuldigen vrij te krijgen. De verschrikkingen in de gevangenis en wat dat onschuldig vastzitten met iemand doet, worden aangestipt. De kijker moet en kan de rest zelf wel bedenken.
Waar ik nooit bij stil stond , was het verdriet van de familie van onschuldig veroordeelden. Hun onmacht en trouw. Gebrek aan geld om een heel goede advocaat te betalen. De tegenwerking van politie en justitie, die vooral geen fouten willen toegeven.
Als maar een deel van die brieven in de dossierruimte echt van onschuldige gevangenen zijn, wat moeten er in de VS dan veel van zulke mensen een verschrikkelijk leven achter tralies hebben.

10 opmerkingen:

  1. Dat lijkt me echt vreselijk zeg... Ik weet nog niet of ik dit wil gaan kijken. Het lijkt me best naar om te zien. En ontmoedigend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik las er over, maar wil niet kijken. Precies wat Nicole zegt: ontmoedigend

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In Nederland zijn ook diverse gevallen, de Deventer Moordzaak , de Schiedammer Parkzaak, etc

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En "kleine"zaken,waar mensen onschuldig de bak in dreigen te gaan. Ik ken zo iemand van groeten en blijf dat doen,omdat ik hun onschuld geloof.

      Verwijderen
  4. De lelijke waarheid. Bedankt voor de kijktip.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er zijn films over gemaakt. Steeds weer heel aangrijpend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kijk niet naar de serie, want ik heb geen Netflix. Maar ik heb eerder van het project gehoord. Fantastisch werk doen ze, want in je eentje het systeem aanvechten is een onmogelijke taak.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Izerina,
    Ik ben hier beland via Betties blog (Bertiebo), het blogje over mevrouw meerkoet, en heb een paar van je berichtjes teruggelezen. Leuke/Interessante stukjes schrijf je, prettige stijl ook, ik kom nog eens vaker hier op visite ;) Deze serie ga ik opzoeken en misschien ook wel kijken, maar daar slaap ik nog een nachtje over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig,zoals jij heb ik ook een aantal blogs gevonden

      Verwijderen
  8. Dank vooe je reactie. Ik kom even bij jou neuzen.

    BeantwoordenVerwijderen