Volgers

Volgers

zaterdag 9 mei 2020

iets vreemds

In de jaren '70 kreeg ik 2x de ziekte van Pfeiffer. Bij de eerste keer het advies om veel rood vlees te eten om aan te sterken. Ik at me een rollade vergiftiging. Die andere keer kwam ik bij een acupuncturist. Geen vlees,veel groenten en fruit, liefst biologisch hoorde ik van hem. Het smaakte me veel beter.
Het biowinkeltje was een schimmige pijpenlade met bleke mensen in hippiekleding. Maar ik leerde allerlei nieuwe levensmiddelen kennen, die nog eens lekker waren ook. Mijn man at deels mee,maar verder werd er veel om me gelachen. "Die geeft veel geld uit voor wat slap groenvoer". Inderdaad was de omzetsnelheid niet altijd groot in dat winkeltje.
Een verfrissende uitzondering was een meisje van 14. Zij kwam regelmatig langs voor een lekker hapje en een kopje onbekende kruidenthee. "Heb je nog iets vreemds om te proeven?". vroeg ze dan. Meestal vond ze het heerlijk en wilde er alles van weten.
Wat is de tijd gelukkig veranderd. Ik hoef me niet meer te verdedigen vanwege mijn bio-keuze. Het pijpenlaadje is een grote winkel geworden. Ook supermarkten krijgen een steeds groeiend aantal bio-producten. Sinds 10 jaar bestel ik online bij een bioboer. Iedere vrijdag komt er een kist kersvers. Dan verheug ik me op die knapperige salade. En mijn man? Die is langzaam mee gaan eten en neemt zelfs een stukje quinoa-pannenkoek.

7 opmerkingen:

  1. Zoals je weet, denk ik dat een goedwerkend zelfhelend/zelfbeschermend systeem je voor veel narigheid behoedt. En de brandstof hiervoor is de voeding. Heb zelf veel ervaren in die richting en leef ernaar. Helaas ben je dan een zwevert, een alternatievo, een naiefo etc. Ik praat er niet zoveel over, wie er niet aan wil, zal door mij ook niet overtuigd worden. Als erom wordt gevraagd, geef ik graag advies.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist niet dat er, buiten de betweters op FB, nog mensen zijn die je naïef, zweverig of alternatief vinden als je alleen biologische produkten eet of als vegetariër/veganist door het leven gaat. Ik ben nu 70, al 22 jaar eet ik biologische produkten, geen vlees en vis en zo weinig mogelijk zuivel.
      ik ben alleen een keer door een buurman (9 jaar geleden) ‘oude hippie’ genoemd omdat ik geen stukje droge worst accepteerde 😂😂

      Verwijderen
  2. Ik heb jaren geleden aan Pfeiffer chronische vermoeidheid overgehouden. En ik ontwikkelde in de loop der tijd steeds meer overgevoeligheden. Ik eet veel biologisch, niet alles, geen granen (die verdraag ik niet goed) en geen zuivel, behalve geitenkaas. En ik gebruik producten, behalve eten ook verzorgingsproducten, zonder chemische toevoegingen, want die gaan ook niet goed. Ik ben dus een ingewikkeld geval.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij ook al blijvende Pfeiffer resten. Ik ben jaren moe geweest. Knapte toch wat op. Maar 15 goede jaren volgde een fikse pericarditis en later ontsteking van de evenwichtszenuw. Volgens de homeopaat speelde het Epstein-Barr virus steeds een immuun verzwakkende rol.Ken je de theorie van Anthony William over het EBV?

      Verwijderen
  3. ah de blauwe kratten! Ik was er zo blij mee. Hier in Drenthe zou je verachten dat er meer is, maar dat is niet zo. Ik eet zoveel mogelijk bio, maar dat lukt niet meer zo goed en niet zo vers als de blauwe kratten. Ik herinner me dat de broccoli zo vers van het land kwam dat het afgesneden deel nog niet ingedroogd was.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, fijn dat het inmiddels heel gewoon is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, gelukkig dat biologisch eten steeds normaler wordt. Het aanbod wordt steeds groter.
    Ik heb ook 2x Pheiffer gehad, heel lang geleden. En dat terwijl ze altijd zeiden dat je het maar 1x kan krijgen. Blijkt duidelijk een fabeltje. Ik dronk in het begin veel thee, bouillon, ik mocht alleen groente en mager vlees, maar dat was ik al snel zat, het is gelukkig vanzelf over gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen