Volgers

Volgers

dinsdag 19 mei 2020

bang



Ja ik ben bang. Voor een overijverige gezagsdrager, die een boete uitdeelt. Zonde van het geld. En dat voor een overtreding, waar niet de hele medische wereld de noodzaak van inziet. Maar ja, we leven in een corona-dictatuur, dus de burger moet gehoorzamen.
Zo ging ik vanochtend naar de kapper. Heel klantvriendelijk stonden er twee stoeltjes buiten. Om te wachten. Het lieve meisje,dat me knipte had zich al die weken aan de regels gehouden en was binnen gebleven. Nu mochten ze kappen en ze was zo blij weer mensen te spreken Maar alle handelingen verliepen zo 1,5 m.-proof, dat het voor mij eng aanvoelde. Uit respect voor die ander speel ik het spel dan ernstig mee.
De kapster vertelde, dat haar ouders in de moestuin boa-controle kregen. Of er niet te veel mensen op dat stukje grond waren. Ik denk dan aan alle wandelingen aan de dijk met de honden-mensen. Niet te dicht op elkaar, maar niet verkrampt. Toch maar op gaan letten op lichtblauwe jasjes. Want hier is ook een training op het strand uitgelopen op fikse geldboetes.
Bah,in wat voor wereld gaan we leven. Dit ken ik uit films en boeken van de DDR of nu met de gezichtsherkenning in China. Druk als regering op het doodsangst-knopje van de mensen en je neemt hen hun leven af.

11 opmerkingen:

  1. Ja, het moet natuurlijk wel zinvol zijn. Afgelopen zaterdag was het behoorlijk druk in de stad hier. Daar had ik graag wat boa's gezien, eerlijk gezegd. En hier zie ik ze bij de kapper met mondkapjes en doorzichtige dingen voor het gezicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zal maar een van je ouders, kinderen, geliefden zijn die besmet en ernstig ziek wordt door iemand die het niet zo nauw neemt met de regels!
    Een nicht verloor haar moeder en haar man, zij vindt (en ik trouwens ook) dat iedereen zich aan de regels moet houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Coronadictuur : -)) Vanochtend belde de BOA organisatie naar onze school om te vragen hoe laat de school uit zou gaan. Vanaf 13.00 uur t/m 13.15 en dan iedere keer een klein groepje, was het antwoord. Mooi, dan komen we straks controleren of de ouders zich aan de 1,5 meter regel houden.

    Wil je met het OV, dan ben je verplicht desnoods een sok voor je mond te binden.
    Nee, het helpt niet, dat weten we, maar de massa wil het. Doe het dan maar omdat je misschien andere mensen niet zult besmetten. En wat gebeurt er? Je komt op het eindpunt aan, sok in je zak, en vanavond weer op want je moet ook weer terug.

    Regels zijn regels. Ik begrijp best dat iedereen zich daaraan moet houden, maar aan onzinnige regels, of onzinnige controles hebben we niets.
    Ik ben het met je eens Izerina.

    Merel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De regels zijn mij volkomen duidelijk en als iedereen zich er aan houdt, zijn er ook geen boetes nodig. Ik ben het dus hartgrondig eens met Janne!! Ik ben geen gezagsgetrouw iemand, maar in deze omstandigheden zeker wel! Als je met een sok in de bus gaat zitten, dan hoop ik van harte dat je een boete krijgt. En dat je mij, afhankelijk als ik ben van het ov, niet eerst hebt besmet!

      Verwijderen
  4. Ik vind overigens niets wijzen op een dictatuur.Ons overkomt iets dat nog niemand eerder overkwam. Er zijn geen precedenten. Er worden naar beste weten maatregelen genomen. Gebaseerd op de mening van mensen die er in ieder geval meer verstand van hebben dan mensen zoals ik.
    Wat is daar dictatoriaal aan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik kijk naar de verschillende maatregels in diverse landen en luister/kijk naar iets afwijkende meningen van medici,dan komt voor mij de keuze van beleidsmakers voor de maatregelen van de laatste weken over als dictatuur van hun visie. Niet de eerste weken,toen werd men overrompeld.

      Verwijderen
  5. Ik blijf voorlopig weg van alle drukte. Geen zin in een boete. Zonde van mijn geld. Hopelijk waait het over een tijdje gewoon over, net als dat ik dat hoop van het virus. Hoop doet leven. En sokken? Nee, dankje. Zo'n zweetlucht voor je neus.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Welke maatregelen in andere landen bedoel je? Als ik bevoordeeld naar Spanje kijk, is het daar strenger dan hier. In China ook trouwens. Ik ben het eens met Janne en Bertiebo en heb niet het gevoel dat ik nu in een dictatuur leef of dat het altijd zo zal blijven. Ik ervaar het juist als een inperking van mijn vrijheid als anderen zich niet aan de maatregelen houden. Want dan blijf ik binnen op een mooie weekenddag, ga ik maar weer eens opzij de bosjes in en durf ik niet met het OV. Ben wel benieuwd hoe jij het dan liever zou willen zien. Want misschien zijn er wel betere opties dan de huidige.
    Groet, Mirjam uit Haarlem

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik geloof de artsen die stellen,dat besmetting buiten vrijwel niet voorkomt. En daar de 1,5 m regel weinig zin heeft en economisch veel kapot maakt. Niet,dat ik voorstander ben van enorme drukte. In binnenruimte is goede ventilatie belangrijk,zeggen sommige wetenschappers. Ik voelde me niet prettig bij de kapper,die de voordeur op slot deed i.p.v lekker open voor frisse lucht.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Helder antwoord Izerina. Ja, die ventilatie daar heb ik ook over gelezen. Toch vind ik een zekere afstand houden of mondkapjes dragen ook prettig omdat je bij sommige mensen, als ze praten, de druppels ziet rondvliegen. En die wil ik liever niet op me krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat klinkt niet prettig Izerina. Dat gevoel heb ik hier nog niet zo gehad moet ik zeggen, maar hier op het Achterhoekse platteland gebeurt natuurlijk ook niet veel.

    BeantwoordenVerwijderen