Volgers

Volgers

woensdag 27 mei 2020

nadenkertje

Nu de bieb gesloten is, deed ik mezelf een boeiend boek cadeau. Over het leven en vooral het stoicijns gedachtengoed van Marcus Aurelius. Wat was het leerzaam. Hij had zó een tedtalk kunnen houden of een YouTube kanaal beginnen , als hij in deze tijd geleefd had.
Vooral de aanwijzingen hoe te leven passen ook in deze tijd. Zijn gedachten over de dingen waar je wel of niet invloed op hebt en hoe daar mee om te gaan,heb ik al lang als richtlijn.
Waar ik over na moest denken, was de gewoonte van de stoïcijnen, om al van te voren te overdenken wat er in een bepaalde situatie"mis"zou kunnen gaan. En daar al vast rekening mee te houden of oplossingen te bedenken. En dan zonder paniekgevoel, nee juist heel rationeel.
Mij lukt dat nu niet. Denk ik zoiets, dan valt dat onder de categorie "de mens lijdt het meest....".Ook al ben ik verstandelijk bezig. Tot nu toe houd ik me maar bezig met het nu. En ga over dit concept nog meer lezen. Misschien kijk ik er dan op een andere manier tegenaan.





11 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee wat leuk, ik ben ook erg geïnteresseerd in de stoïcijnen en blogde er al een paar keer over, maar deze heb ik nog niet gelezen. Ga ik zeker doen!

    Die negatieve visualisatie oftewel 'premeditatio malorum' helpt mij vaak wel. Als ik er al vanuit ga dat er vast wel een paar dingen mis zullen gaan, maar dat dit niet erg is, valt het uiteindelijk mee. Of niet, maar dan word ik niet boos op mezelf, want het gaat om de intentie en ik was er al vanuit gegaan dat het niet perfect zou zijn. Maar inderdaad, soms werkt het averechts. Dan ga je bedenken wat er allemaal mis kan gaan en probeer je alvast een plan B t/m Z te hebben. En daar ga je over malen. Dat is dan natuurlijk weer niet stoïcijns, maar de controlfreak/neuroot in mij laat zich niet altijd even makkelijk wegblazen... :-) Ja, dan toch maar liever: 'Hier, nu, en we zien wel'. Al is dat ook niet altijd even makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel rationeel, maar ook pragmatisch. Spreekt mij ook wel aan. Maar ja, The A-team spreekt me ook aan (I love it when a plan comes together).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Worst case scenario’s bewust doorlopen in je hoofd, maakt vaak duidelijk dat je eigenlijk best sterk bent geweest en ook nu veel aan zal kunnen, dat geeft mij rust.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Interessant onderwerp. Geen idee hoe ik dat doe. Ik ga ook wel vaak van mijn gevoel uit: als het goed voelt, is het goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind de cover in ieder geval al geweldig : ) Dat beeld met die zonnebril.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. interessant, ik ga dat boek ook maar eens lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een plan B in gedachten houden lijkt mij toch wel iets.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Door jouw verhaal over Marcus Aurelius ben ik me ook gaan verdiepen in stoïcisme en vond op internet een interessante site. DE NIEUWE STOA. Misschien ook iets voor jou.
    En inderdaad als je gaat nadenken over wat er allemaal eventueel fout kán gaan dan zie ik ook altijd duizend beren op de weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Ella,ik lees die site al. Zo kwam ik aan de titel van het boek

      Verwijderen
  10. O ja dat zei mijn moeder ook altijd, de mens lijdt dikwijls het meest. En dan maakte ze zich overal zorgen over. Ik ben een gelukkig mens dat ik dat heb af kunnen leren en daardoor wel alles kan incalculeren. En of dat werkt weet je pad als het noodlot werkelijk toeslaat. 🤔🙄

    BeantwoordenVerwijderen