Volgers

Volgers

donderdag 7 mei 2020

in de war



Gisteren keken we de film "planet of the humans".  Ik raakte helemaal in de war van sommige beweringen. Dat biomassa milieuvriendelijk lijkt, maar lang niet altijd is, dat wist ik wel. Maar dat door het productieproces en levensduur zonnepanelen niet zo schoon zijn, als voorgeschoteld wordt, deed me balen. Net onze zonnepanelen uitgebreid met de gedachte goed bezig zijn.
Ik geloof ook wel, dat de hoeveelheid mensen en de consumptie van de westerse wereld de aarde uitput. Maar in mijn beleven was er in de film zoveel niet op te lossen ellende, dat ik na een uur stopte met kijken. En bijna blij was,dat ik al op leeftijd ben en niet alle rampen hoef mee te maken.
Het viel me wel op, dat nergens het eten van dierlijke producten genoemd werd. En de winst die te behalen valt, als dat geminderd wordt. De filmmakers wilden niet aan de hamburger komen?
Dat de industrie "groen"omarmt en er met soms onjuiste argumenten winst mee wil maken,geloof ik meteen.
Al googelend kwam ik bij tegengeluiden . Eenzijdige berichtgeving. Uitgaan van soms verouderde cijfers.Ik ga er maar van uit, dat "de waarheid"in het midden ligt. En ik alleen mijn eigen gedrag kan beinvloeden.

8 opmerkingen:

  1. Ik hoorde ook kritische geluiden. Misschien is de film typisch vanuit Amerikaans standpunt? Ik heb hem niet gezien, maar zou hem wel willen zien. Jammer van Michael Moore.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er is ook veel kritiek op deze film, vooral omdat zijn gegevens niet kloppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moeilijk is dat. Soms weet je niet waar je goed aan doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zal ik je het vrolijke tasje toesturen als troost? Het ligt hier te wachten op je antwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb helaas begrepen dat er veel feitelijke onjuistheden zitten in deze film. Daarom denk ik niet dat ik hem nog ga kijken. Ik was het eerst wel van plan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. We doen wat we kunnen. Ieder op zijn of haar eigen plek. En als we iedere keer een beetje meer doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, je doet wat je kan, toch? Door geen of weinig vlees te eten draag je al heel veel bij.
    Dat van die zonnepanelen had ik al eerder gehoord, en iets over vogels die zich te pletter vliegen in windmolenparken. Ook bij pogingen om milieu-vriendelijk te zijn worden fouten gemaakt, maar je moet ergens beginnen, en hopelijk wordt het door voortschrijdend inzicht steeds een beetje beter. Dit soort films geven geen hoop, maar maken mensen meestal alleen maar fatalistisch.
    Ik vond Michael Moore in het begin wel goed, maar hij zoekt steeds meer de sensatie op, het wordt echt zo'n drammerige Amerikaan die zijn gelijk wil halen en daarom niet altijd even zorgvuldig is met de waarheid. Ik weet nog niet of ik deze film ga kijken, misschien uit nieuwsgierigheid, maar wel met de nodige scepsis.

    BeantwoordenVerwijderen