Volgers

Volgers

maandag 25 mei 2020

geur

In het voorjaar kan het zo lekker ruiken buiten. De afgelopen weken waren het de seringen en later de meidoorn. Dat was een bijna overweldigende lucht. Zeker als ik aan de dijk liep.Nu kan ik onder mijn mijmerboom zitten in de geur van fluitenkruid en bieslook. Een wonderlijk mengsel. Van de bieslook krijg ik altijd zin ,om een salade te maken. Alleen,ik pluk ze niet daar.
Nu staan de vlieren te pronken met hun witte schermen. In de vroege ochtend fiets ik door de straat waar rijen "jonkies"van onze vlier staan. Heerlijk, om daar diep adem te halen. Maar ook in eigen tuin ruikt ik de vlier zodra ik de deur uit stap.

 
Vroeger maakte ik wel eens vlierbloesemlimonade. Helaas daar moet zoveel suiker in. Nu probeer ik gewoon vlierbloesemwater. Een scherm een tijd in een glas water. Zeven en wat citroensap er bij. Een heerlijke dorstlesser.De vlierbloesempannenkoekjes zijn nog in de planning.

4 opmerkingen:

  1. Lekker hé, al die geurende plantjes. Kan er zo van genieten. Sering ruik je al een straat verder. En inderdaad, vlierbloesem is heerlijk. Heb toevallig net geplukt, vanmiddag. Zat net te bedenken wat ik er mee zou doen. Ik vind ook altijd dat er zo vreselijk veel suiker bij moet, voor de siroop. Dus jouw tip vlierbloesemwater komt precies op het goeie moment! Heb nog een limoentje liggen, dus dat gaat vast lekker worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ruik steeds de rozen van mijn oma. Bij onze voordeur hangen ze gedrapeerd over onze nieuwe rozenboog. Het is een lust voor het oog en de neus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echte lente/zomergeuren. Sering is hier uitgebloeid, die rook ook zo heerlijk. Nu neemt een rozenstruik het over.

    BeantwoordenVerwijderen