Volgers

Volgers

dinsdag 19 januari 2021

vernis

De hele geschiedenis van de mensheid wemelt van conflicten en oorlogen. Tussen stammen,landen,religies. Steeds twee groepen met tegenovergestelde mening of belangen........ Op dit moment is er een vaak heftig conflict tussen mensen,die de corona-regeringsmaatregelen volgen en "de wappies". Ik schrik soms van de agressie(tot nu toe meestal verbaal) aan beide kanten. De wappies worden uitgescholden en corona toegewenst zonder bed in het ziekenhuis.Ik lees bepaalde faceboekpagina's. Daar halen sommige wappies ook onfatsoenlijk hard uit naar mensen met een andere mening..........Wat is er dan maar een dun laagje vernis wat betreft beschaving. En dat terwijl sommige wetenschappers juist onderzocht hebben,dat samenwerking en hulpvaardigheid een diep-menselijke vaardigheid is "Alle mensen deugen"is toch de titel van een boek?........Gisteren zag ik een interview met Isa Kriens(juridische wap).Ze zag er moe uit. En vertelde dat bekende actievoerders bakken bagger over zich heen krijgen. Tot doodsbedreigingen toe. .....Wat jammer toch,dat mensen niet voorbij die andere mening kunnen kijken en in elk medemens hun innerlijke kern kunnen zien. Hoe je die ook noemen wilt.

7 opmerkingen:

  1. Agressie leid nergens toe. Maakt alles alleen maar erger voor beide partijen als er tweedracht is. Ja ruzie het is zo oud als de mens. Het brengt veel ellende maar is ook de mogelijkheid tot een grote rijkdom aan differentiatie. Maar zolang de wijsheid om ermee om te gaan ontbreekt houden we problemen. Helaas

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik schrik er ook van, van alle agressie. Er zijn mensen die de tegenstellingen opzoeken, in plaats van de overeenkomsten, en zo tot elkaar komen. Andersom drijf je steeds meer uit elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik heb het ook gezien. Inderdaad schokkend, dat je niet kunt uitkomen voor je diepste overtuiging zonder door bepaalde mensen neergesabeld te worden. Pijnlijk vind ik dat. Ik ga er maar vanuit dat het angst is. En die is meestal een slechte raadgever ..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, mensen met de dood bedreigen is standaard, tegenwoordig. Denk dat dit versterkt wordt door social media. Vroeger schreven idioten nog op wc-muren, nu hebben ze ineens een podium en moet de hele wereld hun bagger horen. En allemaal in jje eigen bubbel zitten met mensen die jou bevestigen in je waanideeën , dat is door corona nog erger geworden. Mensen met verschillende meningen komen elkaar niet meer op een normale manier tegen. En dan is het makkelijk om de ander te depersonificeren, met alle gevaarlijke gevolgen van dien.

    Ik heb ook enkele ‘wappies’ in mijn kennissenkring, en dat vind ik best moeilijk. Maar toch vind ik ze ook nog steeds lief. Word er vooral triest van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb iets gemist denk ik, moest eerst even opzoeken wat een wappie is. Maar inderdaad, waarom zo tegenover elkaar staan en niet gewoon naar elkaar luisteren. Dan vind je vast eerder de middenweg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is inderdaad geen fijne kant van de mensheid om te zien...

    BeantwoordenVerwijderen