Volgers

Volgers

maandag 9 januari 2023

milieu of klimaat.

Bijna 50 jaar probeerde ik milieuvriendelijk te leven. Kocht een eerste spaarlamp(fl.38-). Kreeg van een vriendin een vroege spaardouche,die we nog altijd hebben. We leefden simpel. Reden in een oude diesel,die door bijmenging van zonnebloemolie weinig vervuilde.Zo kwamen er steeds meer gewoonten,die vanzelfsprekend werden........ OOk werd ik lid van milieudefensie en greenpeace. Maar de laatste jaren hadden deze groepen in mijn ogen de zorg voor milieu verengd in klimaatzorgen. Speciaal CO2 en alle rampen,die uit ons gedrag gaan voorkomen.Ik las steeds meer van wetenschappers met een wat andere visie en zeker eentje,die de burger niet zoveel geld gaat kosten. Ik geloof niet meer in de enorme dreiging van een stijgende zeespiegel. Maar zou het prettig vinden,als de Pfas uit de Schelde verdween. Daar zwom ik vroeger,onwetend.Plastic afval is een probleem. Maar de uitrol van 5G kennelijk niet. Nu heb ik mijn lidmaatschap bij de twee milieuclubs opgezegd. En wie belde? Greenpeace. Ik had geen tijd en wil dat ook niet maken. Voor mij valt dit onder lastigvallen.Ik doe voor de aarde,wat er nu in mijn macht ligt.

4 opmerkingen:

  1. Goh, Izerina, wat interessant om dit te lezen bij jou. Zelf ben ik ook (héél lang) lid/donateur van de Vereniging voor Milieudefensie geweest (en langer geleden ook van Greenpeace trouwens). Maar heb plm. een jaar geleden mijn lidmaatschap opgezegd. Deze vereniging wordt zwaar gesubsidieerd door de overheid, en ik kreeg steeds meer het idee van belangenverstrengeling. Grappig dat ik steeds weer dingen herken bij jou die ik zelf ook doe of heb meegemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad vervelend dat ze dan nog achter je aan gaan vangen Izerina.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja word je toch niet goed van en dan die vreselijk dure reclames op tv voor goede doelen. Pffff laat ze het geld maar beter gebruiken. We doen gewoon wat we kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je noemt hier inderdaad twee (zwaar gesubsidieerde) 'mainstream' instanties, die mijn steun ook niet meer hebben sinds ik wat 'wakkerder' ben geworden... Dank voor de tip van het boek, ik ga het lezen!

    BeantwoordenVerwijderen