Volgers

Volgers

dinsdag 31 januari 2023

buiten spelen

In de media verscheen het bericht,dat kinderen steeds minder buiten spelen. En de gevolgen daarvan voor hun motoriek.Het is me de laatste jaren ook opgevallen. Steeds minder kinderen op straat. Niet meer de hoek omlopen en tegen een "pief,paf,poef ventje met neppistooltje" aanlopen. Of een kind gespannen in de bosjes zien staan bij verstoppertje.Tot vorig jaar woonde hier nog één ventje,dat anderen mee naar buiten kreeg. Ze bouwden een hut en speelden daarin. Ik heb wel eens iets lekkers meegenomen,om in de hut te eten.......Nu snap ik,dat er op veel plaatsen te veel verkeer is ,om veilig met een bal te spelen. Maar stoep krijten heeft geen risico. Jammer,want als ik aan mijn jeugd terugdenk zijn er veel herinneringen aan buitenspelen met een groepje.Er wordt hier een nieuw schooltje gebouwd. Ik weet niet of dat terrein afgesloten wordt. Anders is dat misschien een mooie plaats voor kinderen om buiten te spelen.Als er door oudere kinderen niet gepest wordt

4 opmerkingen:

  1. Toen we hier 30 jaar geleden kwamen wonen was het een kindrijke buurt, de school op loopafstand, onze kinderen speelden in de buurt, raceten met fietjes over de stoep en gingen op de bonnefooi even kijken of er ergens een vriendje thuis was om mee te spelen. Nu is de buurt stil er wonen geen kinderen meer, het schooltje is gesloten, er komt een kindcentrum in het centrum van het dorp...Onze kleinkinderen wonen gelukkig allemaal in een kindrijke buurt en spelen vaak buiten. Je zal er heimwee van krijgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben geboren op een Amsterdamse gracht met net uitzicht op het Rijksmuseum en daar was weinig buiten te spelen. Vondelpark gingen we wel naartoe maar dat was niet altijd met dezelfde kinderen natuurlijk.
    Gelukkig hadden mijn ouders een boot en waren we in het weekend op een eiland aan een meer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Izerina. Ik kan met mijn telefoon niet bij jou reageren, het zijn een paar adressen waar het niet lukt en ik snap niet waarom. Maar ik lees je wel hoor, zoals altijd. Dit is even staand bij de laptop

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In mijn wijk zie ik best veel kinderen buitenspelen. Er zijn kleine speelterreintjes en bij een school in de buurt spelen ze ook buiten schooltijden op het speelplein. Maar ik weet niet hoeveel kinderen er binnen zitten, die zie ik natuurlijk niet!

    BeantwoordenVerwijderen