Volgers

Volgers

zondag 22 januari 2023

oud en bekend

Vorige week keek ik naar Jorn Luka met zijn Trueman Show.Het was een gesprek met Willem Glaudemans. Voor mij een reis in het verleden. In 1987 kreeg ik van mijn man een boekje "Praat alleen over liefde". Geweldig! Daarin werd o.a.gesproken over "een cursus in wonderen". Ik werd benieuwd naar die dikke pil. Toen een paar jaar later Glaudemans de Nederlandse vertaling maakte,verzamelde ik boekenbonnen ,om de cursus te kopen. Helaas het tekstboek kwam ik niet door.Het leerboek las ik wel. Het gedachtengoed sprak me aan,maar de manier van schrijven was voor mij niet prettig lezen. Na een jaar besloot ik de cursus aan de bibliotheek te geven.Zodat andere mensen er misschien wel iets aan hadden.Het interview met Glaudemans maakte,dat ik eens in mijn boekenkast spitte. Daar vond ik een oud beduimeld "Praat alleen over liefde". Dat wordt nog een keer lezen met een intussen 35 jaar oudere blik.

4 opmerkingen:

  1. Mijn vriendin die helaas drie jaar geleden is overleden was een groot liefhebber van de cursus in wonderen,. We hadeen heel wat leuke gesprekken samen. waarin we het niet altijd met elkaar eens waren. Ik mis haar verschrikkelijk. Na haar overlijden sprak ik een vriendin van haar die dezelkfde cursus deed. Het verwonderlijke was dat ik bij haar met dezelfde achtergrond wel meer overeenkomsten vond. Zo grappig hoe eigen interpretatie ook in die cursus altijd weer een rol speelt. We kijken allemaal door onze eigen bril.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nooit geweten dat Glaudemans die cursus vertaalde! Leuk hoe je zo weer even 'terug gekatapulteerd' wordt het verleden in. En wie weet: als jouw 35 jaar oudere ik het nu herleest, vind je er nieuwe wonderen in!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het boek heel lang geleden (25 jaar?) ook aangeschaft, en het staat nog altijd in mijn boekenkast. ben een paar keer begonnen aan de cursus, maar strandde elke keer na 20 lessen of zo. Het gedachtegoed vind ik geweldig, maar de taal is 'niet echt mijn ding'. Ik heb het interview met Willem Glaudemans nog niet bekeken, maar wie weet ga ik dat nog doen komende week.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben benieuwd hoe je het boek 35 jaar later ervaart, en of dat nog anders is.

    BeantwoordenVerwijderen