Volgers

Volgers

zondag 25 juni 2023

nooit geweten

Met veel belangstelling kijk ik naar de serie "Van Bahia tot Brooklyn".Over landen,waar ik heel weinig van weet. Ja,de calypsomuziek. Maar dat daar in het verleden ook zoveel slaven naar toe gebracht zijn. En dat die verschillende tinten mensen niet één samenwerkende maatschappij waren. Nooit geweten. De laatste aflevering ging over het eiland Trinidad. Nog steeds is daar een nachtclub,waar één avond per week alleen blanken mogen komen. Het lijkt Zuid-Afrika in de jaren '50 wel.Hoe het voelt om gediscrimeerd te worden,weet ik niet. Mijn vriendin uit Suriname vertelde eens,dat ze lang gedacht heeft,dat blanken intelligenter waren. Omdat zij op de hoge posten,inclusief het onderwijs zaten. Zelfs toen ze in Nederland kwam studeren,had ze dat gevoel nog. Als 17-jarige had ik daar geen oog voor. Ze was voor mij gewoon R. We hadden beiden heimwee,konden het goed vinden en ze ging regelmatig in het weekend met me mee naar huis.Pas de laatste jaren hoor ik dat soort verhalen tijdens onze telefoongesprekken.Vanmiddag maar eens vragen,wat zij van de Cariben weet en mijn kennis verder opfrissen.

5 opmerkingen:

  1. Ik weet er ook niet veel van en die serie heb ik ook gemist. Maar ik vind het verhaal van je vriendin die dat dacht van de blanken wel heel bijzonder. Mooi ook zo'n langdurige vriendschap

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi dat je dan door die serie je er toch in wil verdiepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herken dat proces van bewustwording wel. Ik ben in Amsterdam opgegroeid tussen Surinamers en dat was gewoon mijn wereld, daar vond ik verder niks van. Bewustwording kwam pas heel veel later.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn vriendin is zwart en komt van curaçao. Doodnormaal tot ik samen met haar een patatje ging halen en categorisch niet geholpen werd. Dat kwam binnen pfff

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben wel geschokt dat er daar anno 2023 nog avonden zijn waar alleen witte mensen binnen mogen. Wat absurd!

    BeantwoordenVerwijderen