Volgers

Volgers

zaterdag 23 december 2023

vitamine D

Vanochtend spraken we nog over vitamine D. Of de opgebouwde voorraad van de zomer,voldoende was voor de winter. Wij nemen nu regelmatig een capsule.De herinneringen kwamen boven aan de kindertijd. Elke avond na het eten kwam de fles met "vieze" levertraan te voorschijn. Oh,wat vond ik het smerig. Als troost kregen we een pepermuntje na de lepel gezondheid.Met de R in de maand zou dat slikken moeten beginnen. Gelukkig wachtten mijn ouders meestal tot na de herfstvakantie....... Die flesjes bestaan nog steeds. Ooit heb ik er eentje gekocht op advies van een homeopaat. Omdat er niet alleen omega 3 en vit. D in zit,maar ook vit A. Helaas de smaak was nog steeds hetzelfde. En ook het langdurig naar boven komen in mijn keel. Gelukkig zijn er capsules tegenwoordig.En hoop op een zonnige,niet al te hete zomer. Zodat er gewandeld en gefietst kan worden. De vitamine gewoon via het zonlicht.

11 opmerkingen:

  1. O, ja, de lepels levertraan, ik herinner me het ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, vitamine D is slikken wanneer je +50 bent. Gezondheidsraad vind een hoeveelheid van 50 voldoende. Dat is net genoeg voor minder breekbare botten. Ik slik op advies orthomoleculaire Moerman arts 3600 ie per dag. 4000 ie is het maximum. Het hielp me door Corona en meer.
    Wat me niet hielp is toch met ei allergie toch eierdooiers door mijn eten doen. Ik werd niet ziek, dus ik was superblij.
    Alleen had ik niet in de gaten dat ik obstipatie kreeg. Tja. Problemen waar ik in het ziekenhuis een operatie kreeg. Ik overleef het wel, maar wat heb ik een spijt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook de goede waarden zijn in ziekenhuizen verschillend. Vreemd

      Verwijderen
    2. Alles eigenlijk. Ben nu een lijst aan het maken van vezels. Bruine bonen varieert van 6,3 tot 7 gram per 100. Sojabonen idem. Alles eigenlijk. Eigenlijk zijn die waarden richtinggevend.
      Bewustzijn helpt in ieder geval. Als je ouder bent, wordt je vanzelf beter geïnformeerd. We moeten wel. Succes. Fijne kerstdagen en ik lees je ook 8n 2024!

      Verwijderen
  3. Die levertraan herinner ik mij nog heel goed! Een vreselijke smaak, brrr!
    @OpnieuwBeginnen: de Gezondheidsraad adviseert aan mensen van 70+ om 20 microgram Vitamine D per dag te nemen. Ik slik 50 microgram (= 2000 IE) en ik heb ook nog steeds geen Corona gehad, maar of dat door de vitamine D komt? Het schijnt dat uit onderzoek is gebleken dat er geen verband is tussen overvloedige hoeveelheden vitamine D en Coronabesmetting.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, levertraan. Iedere avond een lepel levertraan. En omdat we toen niet beter wisten, kregen we daarna iets zoets. Tanden hadden we al gepoetst voor de inname van levertraan.
      De dorps tandarts met trapboor deed zijn werk. Met de kennis van nu, kun je alleen maar terug kijken naar toen.
      Ik ben blij dat na het vertrek van Timmermans uit Brussel er nu een nieuwe wind aan het waaien is. Nu is de kans groter dat er meer voedselzekerheid komt in de EU .

      Verwijderen
  4. Wij slikken nooit vitamine D. We laten ons vaccineren tegen corona en griep en gelukkig hebben we ook al jaren geen griep meer gehad en gelukkig ook nog nooit corona. Als je gezond en gevarieerd eet en regelmatig buiten komt ook in alleen daglicht dan zou dat voldoende moeten zijn. Wij hebben een hond en zijn dus regelmatig buiten. Geen idee of dat helpt maar gelukkig zijn we dus nog corona vrij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee, vandaag doe ik even niet mee, want wat er goed voor ons is kunnen we zelf ondervinden

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik neem ook vit.D elke dag. Schijnt goed te zijn voor oudere botten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Omdat ik meer buiten ben dan de gemiddelde persoon, echt elke dag uren, dacht ik dat ik geen vitamine D nodig te hebben. Maar aangezien al mijn kinderen een tekort hebben ( dochterlief zelfs gevaarlijk laag voor haar hart) heb ik mijzelf ook maar eens laten testen toen ik toch een bloedonderzoek moest laten doen. Ik werd al snel opgebeld of ik geen last van vermoeidheid had? Nee dat valt bij mij reuze mee, Ik ben een hardloper en dat gaat mij goed af. Mijn Vitamine D bleek onder de 20 te zijn!!!! Ik moest zo spoedig mogelijk gaan bijslikken. Nu slik ik keurig elke dag 2 vitamine D en is het in mijn bloedwaarde daarvan net op de grens... Blijkbaar kunnen wij het niet goed opnemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vitamines via zonlicht is ook mijn favoriete methode. Maar sinds ik volgens de huisarts een flink vitamine D tekort had slik ik braaf vitamine D van het kruidvat merk.

    BeantwoordenVerwijderen