Volgers

Volgers

maandag 5 april 2021

de Alaska-club

Een droom bracht herinneringen naar boven. Wij hadden als kinderen een club. De Alaska-club. Bedacht door mijn broertje en zijn vriendinnetje. Regelmatig verzonnen we iets,om geld op te halen. Dat was voor een goed doel. Mijn broertje had een schriftje en schreef daar de inkomsten in.........Soms deden een paar kinderen een klusje,zoals auto wassen of tuin schoonmaken. Maar we bedachten ook aktiviteiten. Favoriet was een voorstelling met ons hondje. Dat lieve beestje liet zich een jurkje aantrekken en we hadden hem o.a.dansen en door een hoepel springen geleerd.Net een klein circus-hondje. De ouders uit de buurt kwamen tegen betaling kijken. .......Of we bouwden een cafeetje in de tuin. En serveerden limonade met een koekje. Mijn moeder lachte eens "Eerst geef ik jullie allerlei lekkers en dan kom ik het tegen betaling opeten". Maar de volwassenen speelden het spel mee. Voor ons kinderen was het moeilijkste om zelf van het eten en drinken af te blijven.......Elk half jaar werden de inkomsten aan een buurvrouw gegeven,die bij de zonnebloem werkte. Het was soms maar fl.30-. Maar wij hadden het gevoel iets voor "arme kinderen"te doen. En bovenal veel plezier van al dat bedenken en spelen.

8 opmerkingen:

  1. Wat een goeie club, Alaska! Daar had ik graag aan meegewerkt. Richtte als kind ook clubjes op, ik kan me de Club van Twee herinneren met mijn nichtje. Met een eigen lied en geheimtaal enzo. Met een ander vriendinnetje waren we detectives. Verder maakte ik toverdrank (gekleurde vouwblaadjes in water gaven hele mooie kleuren) had ik ooit een Dingenmakerij, en was ik een keer een bibliotheek begonnen met uitleenkaartjes... Alles komt ineens weer boven.
    Dat van die hond in het jurkje riep een andere herinnering op: ik gad voor mijn hamster een huis met kamertjes gemaakt in een kartonnen doos. Daar zette ik hem dan op een stoeltje aan een eettafeltje, en kreeg hij een papje van mariakaakjes. Wat een dierenmishandeling...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja, clubjes. Wat was dat toch altijd leuk. Ik herinner me een rolschaatsclubje, met wedstrijden. Op m'n Hudora's. Ineens weet ik de naam van die rolschaatsen weer. En een clubje met Hanneke en Hilda en dat heette de DSD (schoppen drie). Maar wat mooi dat jullie een goed doel hadden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O heerlijk genieten van dit berichtje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk, Izerina. Wat waren jullie creatief! Het roept bij mij ook meteen herinneringen op aan club 'De huismuis', genoemd naar het oude kippenhok (waar muizen huisden) op de boerderij van mijn oom, wat ons 'clubhuis' was ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke herinnering! Wij maakten van gordijnen en bezems een tentje om dingetjes te verkopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een lieve kinderen waren jullie! En wat leuk zo samen, zo'n club.

    BeantwoordenVerwijderen