Volgers

Volgers

vrijdag 2 april 2021

medelijden

Gisteren was ik weer bij de vriend in het verpleeghuis.We hadden leuke gesprekken. Herinneringen ophalen aan vroegere 1 april-moppen.B wordt steeds slechter. Hij lijkt op Steven Hawkin,zoals hij in zijn rolstoel hangt. En ik moet me goed concentreren,om hem te verstaan. Helaas heeft hij niet de intellectuele afleiding in zijn hoofd,zoals Hawkin. Bij B malen de hele dag nare gedachten door zijn bovenkamer,die hij zegt niet te kunnen stoppen. Dat maakt hem een moeilijke client,die veel scheldt en huilt.........Gelukkig is dan zo'n bezoekje een prettige afleiding. Natuurlijk zie ik zijn uiterlijk en alle niet-kunnen wel. Maar al pratend en lachend verdwijnt dat voor me en blijft de kern van de vriend,die hij was over.En praten we net als vroeger bij ons aan de keukentafel........... Tegen lunchtijd werd B opgehaald. "Sorry dat ik moet storen bij jullie aangename gesprek"zei de begeleidster.Ik had haar vaker ontmoet en zij wist dat ik regelmatig kwam. Een aardige vrouw,maar dat beroepstoontje,daar krijg ik de kriebels van. "We gaan naar beneden "mannetje"er is soep vandaag"zei ze terwijl ze hem over de schouder wreef. Ik snap,dat B van onmacht regelmatig scheldt. Ooit zei hij lachend op mijn vraag "Verstaan ze je schelden wel? ". "Ja, GVD komt er goed uit". Misschien goed bedoeld medelijden,maar B is geen "mannetje".

10 opmerkingen:

  1. Ja, vreselijk vind ik dat. Eigenlijk heel goed dat hij zijn ongenoegen uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aargh, dat is inderdaad nogal kleinerend zeg, dat 'mannetje'....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel erg is dat. En helemaal van een beroepsmevrouw die goede bedoelingen zal hebben, maar beter zou moeten weten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh vreselijk. Ik erger me ook altijd zo als er over "de oudjes" wordt gesproken.
    Val ik zelf ook onder boven de 70 natuurlijk maar ik ben echt geed oudje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, tenenkrommend hoe er soms tegen hulpbehoevenden gesproken wordt. Fijn dat GVD er nog goed uit komt! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee, werd dat WERKELIJK gezegd? ONvoorstelbaar!!!! Als ik ooit in zo'n situatie terecht kom hoop ik dat ik nog genoeg verbaal begaafd ben om duidelijk te maken dat ik al mijn hele volwassen leven "mevrouwtje" niet pik - en dat ik zeker ook niet van plan ben dat OOIT te gaan accepteren!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O wat een ellende toch. Daar krijg ik het koud van, maar wat een warmte dat je hem dat kunt geven. Je moet een engel zijn ❤

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Inderdaad, zo praat jeniet tegen een volwassene. Helaas gebeurd dat net iets teveel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat erg zeg, die ziet duidelijk niet haar client als een mens. Die hartgrondig en terecht GVD roept. Maar kennelijk hoort zij ook niet waarom hij dat roept.
    Goed te lezen dat jij hem ziet als de mens die hij is.

    Fijne Paasdagen trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Daar word je bepaald niet blij van nee, kan me het schelden wel voorstellen. Ga nou gauw heen! :'(

    BeantwoordenVerwijderen