Volgers

Volgers

maandag 17 juli 2023

cash

Een vriend gaf een vel stickers. Om op munten te plakken en mogelijk mensen te inspireren vaker cash te gebruiken. Ik ben bezig geweest met plakken en heb de euro's al gebruikt.Toevallig keek ik ook een interview over de invoering van de CBDC. Zo angstaanjagend,dat ik er slecht van sliep. De regering is accoord gegaan in Brussel met de ontwikkeling van het digitale geld. Tegen de wens van de tweede kamer in.Maar ja,democratie is een vergeten woord geworden.Die digitale rekening bij de centrale bank lijkt zo gemakkelijk. En als er bij de praktische invoering misschien ook nog een cadeautje gegeven wordt,b.v. al 50 euro op de rekening,zijn weinig mensen zich bewust van het gevaar. Zeker als er dan ook nog een Europees digitaal paspoort komt. Makkelijk,alle gegevens bij elkaar.Dat denken hackers ook. Zo'n digital wallet kan in de toekomst ook gebruikt worden als gevangenis. Bepaald gedrag wordt niet meer getolereerd en iemand kan ineens niet meer tanken.Want het CO2 probleem.Vooral het verhaal over de psychologische trukendoos,die gebruikt gaan worden,om mensen te overtuigen deed me schrikken. Hoewel de generale repetitie van beinvloeding was begonnen met corona. Hoe meer mensen contant betalen,hoe langer het duurt,voor die mogelijkheid helemaal wordt weggegumd.

7 opmerkingen:

  1. Voor mij is die digitale vooruitgang wel handig. Ik kan zoveel meer daardoor en onderscheid geen enkele munt meer. Voor ik het gefucust heb staat er een dubbeldikke rij achter me 🤪😂

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig Izerina! Er wordt inderdaad maar gewoon over ons heen gewalst, er wordt een fijne worst voorgehouden en het gros van de mens hapt toe. Ik ben er ook helemaal niet gerust op, de (té) verregaande digitalisering, ook van onze portemonnees. Was dat interview ook bij Jorn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nee bij univibes. Met Arno Wellens en Ab Flipse Duurt lang,is best moeilijk(voor mijn oudere hersens),maar goed om te weten

      Verwijderen
    2. Ik ga het eens opzoeken. Dank voor de tip!

      Verwijderen
  3. Ik hoorde ooit iemand reageren op de opmerking "ik heb niets te verbergen, ze mogen alles van me weten", met de opmerking dat je nooit weet wie die informatie in handen krijgt en dat zelfs een overheid er misbruik van kan maken. Nou, we weten inmiddels dat dat kan, en dan is het niet eens een dictatoriale overheid maar een democratie waarin we leven. Mensen die in een dictatuur leven zullen over die verregaande digitalisering heel anders denken dan 'wij' die alles maar okay vinden want zo het is zo makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit had ik nog niet zo meegekregen, maar zoals je het beschrijft klinkt het wel als potentieel veel controle over mensen inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen