Volgers

Volgers

woensdag 1 mei 2024

toverdrank

Deze week zag ik een docu "alcohol,the magic potion".Iets ,wat zo geaccepteerd is en tegelijkertijd ook zo verslavend. Ik was echt onder de indruk. Juist van het feit,dat op jonge leeftijd er al gedronken wordt en later een wijntje of biertje heel normaal is.Bij het woord "verslavingszorg"denkt men als eerste aan hard drugs. Maar dat alcoholgebruik ook kan toenemen en tot alcoholisme leiden,lijkt een kleiner probleem.Terwijl het een groter gevaar voor de voksgezondheid is dan b.v. cocaine.Het lijkt,alsof de accijns op alcohol de kosten van gezondheidszorg en maatschappij dekt. In de docu stelde men,dat het nog geen 10% aan maatregelen bekostigd........In mijn enthousiasme vertelde ik over die docu aan mensen,die regelmatig een paar wijntjes drinken. Het verhaal kwam niet aan. Ook niet de stelling,dat het moeilijk is,om inderdaad het een leven lang bij een enkel glaasje te houden.Ik weet wel,dat bedanken voor een wijntje soms resulteert in "ach doe niet zo flauw".Ik kan er nu niet meer tegen en dronk vroeger een enkel glaasje. Liever "flauw"dan je beroerd voelen.

6 opmerkingen:

  1. "Drank maakt meer kapot dan je lief is." was een slogan van postbus 51 in de jaren 90. Moest ik even opzoeken hoor... Helaas nog steeds maar al te waar. Zelf lust ik wel een glaasje wijn of een ander drankje, maar het is gelukkig nooit uit de hand gelopen. De fles staat hier niet op tafel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. PS: Ik heb ook mensen in mijn omgeving die het ongezellig vinden als je een keer nee zegt, wat een flauwekul...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik drink nauwelijks. Alleen als we op vakantie zijn drink ik één glas 's avonds bij het eten. Ik heb nooit behoefte aan drank. Oh, ik neem een klodder advocaat op mijn ijs op zaterdagavond, en dat is natuurlijk ook alcohol, moet ik niet vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die sociale druk dat het niet gezellig is als je geen alcohol drinkt vind ik best erg en ook kwalijk. Hoezo is het niet gezellig als je een glas sinas drinkt? Ik snap er niks van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja, ik heb dus nog nooit alcohol op... Dus ik kan er weinig zinnigs over zeggen qua "vergelijkingsmateriaal". Ik denk wel dat, wat ze ook beweren, opvoeding een grote rol speelt. Mijn ouders dronken amper tot niets: moeder helemaal niets en mijn vader hooguit 2x per jaar een blikje bier, en dan nog vaak onder druk van anderen (want dat is inderdaad schijnbaar heel ongezellig). Ik kan het moeilijk begrijpen dat mensen er überhaupt aan beginnen, wetende wat de gevolgen ervan (kunnen) zijn.

    BeantwoordenVerwijderen